Kevään korvalla
Kulttuurirahaston suurhanke on julkaistu. Nyt on mahdollisuus perusopetuksen kahdeksasluokkalaisille tarjota taidetestaamismahdollisuutta. Kulttuurirahasto on valmistellut hanketta yhteistyössä Opetus- ja kulttuuriministeriön, Opetushallituksen, Suomen Kuntaliiton ja Suomen Rehtorit ry:n kanssa. Hanke on osa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden ohjelmistoa.
”Taiteen avulla voidaan käsitellä nuorille vaikeitakin asioita, yksinäisyyttä, erilaisuutta tai identiteetin rakentamista. Monen selvityksen mukaan taide herättää paitsi kokemaan tunteita myös ilmaisemaan niitä, ja sitä paitsi se rentouttaa ja piristää. Taidetestaajat-hanke sopii hyvin uuden opetussuunnitelman tavoitteisiin”; näin totesin eräässä haastattelussa hankkeeseen liittyen.
Hankkeen esittely löytyy seuraavasta linkistä http://www.epressi.com/tiedotteet/koulutus/kulttuurirahaston-suurhankkeessa-liikkeelle-lahes-200-000-taidetestaajaa.html
Miten jaksaa, kun työyhteisöön iskee kriisi tsunamin lailla tai kun pikkuhiljaa jaksaminen sekä hyvinvointi hiipuvat ja yhteisö ymmärtää, että ollaan vaikeassa tai peräti kriisitilanteessa? Turun kaupungin henkilöstöjohtaja Sinikka Valtosella on hyvä blogikirjoitus aiheesta. Tähän kirjoitukseen on ollut kimmokkeena Turussa jokin aika sitten ilmi tullut ja valtakunnallisestikin huomiota saanut Kupittaan sairaalan G1 osaston toiminnan tilanne. Oma ajatukseni lähti liikkeelle blogia lukiessani: onneksi vain ani harvoin ollaan tuon kaltaisessa tilanteessa. Moni meistä rehtoreista on kokenut hankalia, kiusallisia tai raskaita jaksoja, joihin liittyy oman henkilöstön vaikeita kohtaamisia, henkilösuhteita, väärinymmärryksiä tai pahimmillaan tahallista toimintaa. Käy lukemassa Sinikka Valtosen mietteitä oheisesta linkistä. http://www.turku.fi/blogit/kohti-vuotta-2029/sinikka-valtonen-miten-sailyttaa-tyohyvinvointi-myrskyssakin
Älä jää yksin, jos sinulla rehtorikollega on vaikeaa. Kouluyhteisössä helposti rehtori jää yksin.
Pidetään toisistamme huolta!
Mukavaa kevättä kaikille
Riikka Lindroos
Opetus- ja kulttuuriministeriö julistaa haettavaksi 20 185 000 euroa valtion erityisavustusta koulutuksellista tasa-arvoa edistäviin toimenpiteisiin ja esi- ja perusopetuksen erityisopetuksen laadun kehittämiseen
Avustukset on tarkoitettu vuosille 2016–2017 ja koskevat esi-, perus- ja lisäopetusta. Valtionavustuksen avulla edistetään koulutuksellista tasa-arvoa ja erityisopetuksen laatua tukemalla opetuksen järjestäjien mahdollisuuksia palkata ensisijaisesti opettajia samanaikaisopettajuuteen, ryhmien jakamiseen tai jakotunteihin sekä koulunkäyntiavustajia. Valtionavustuksilla tuetaan erityisesti haasteellisilla alueilla toimivien koulujen toimintaedellytyksiä.
Valtionavustuksen myöntämisperusteita on uudistettu siten, että avustukset myönnetään opettajien ja koulunkäyntiavustajien palkkaukseen. Avustusta myönnetään niiden yleisopetuksen opetusryhmien pienentämiseksi, joissa tehostetun tuen tai erityisen tuen piirissä olevan oppilaan/oppilaiden opetus järjestetään osittain tai kokonaan tai joissa on erikoissairaanhoidon piirissä olevia oppilaita. Valtionavustus ei koske aamupäivä/iltapäivätoimintaa.
Avustusta myönnetään opetuksen järjestäjälle koulukohtaisesti seuraavien koulujen toiminta-alueita kuvaavien indikaattoreiden perusteella: 30–54-vuotiaiden vain perusasteen suorittaneiden osuus ikäluokasta, työttömyysaste ja vieraskielisten osuus. Avustusten hakuaika päättyy 9.5.2016.
Lisätietoja:
– Ylitarkastaja Maria Biskop, puh. 02953 30194
– Opetusneuvos Jussi Pihkala, puh. 02953 30256
– Erityisavustaja Matias Marttinen (opetus- ja kulttuuriministerin lehdistösuhteet), puh. 044 269 3113
http://www.minedu.fi/OPM/Tiedotteet/2016/04/tasa_arvo.html?lang=fi
Varapuheenjohtajan kynästä
Opetushallitus on julkaissut opetuksen järjestäjille ohjeet järjestyssääntöjen laatimiselle. Tarve järjestyssääntöjen laatimisen uusille ohjeille nousi esille eduskunnan sivistysvaliokunnan mietinnössä koulujen työrauhaa turvaavaa lakipakettia käsitteltäessä. Opetushallitus ei kuitenkaan lopulta laatinut mallisääntöjä vaan ohjeistuksen, jonka avulla paikallisesti voidaan käynnistää järjestyssääntöjen päivittämisprosessi. OPH:n ohjeet korostaavat positiivista perusvierettä sääntöjen muotoilussa sekä toisaalta oppilaiden osallistamista mukaan prosessiin. Ohjeet on tarkoitettu perusopetuksen järjestyssääntöjen laatimisen avuksi, mutta niitä on mahdollista käyttää esimerkkinä myös toisen asteen oppilaitosten järjestysääntöjen uudistamisessa. Päätös järjestyssäääntöjen päivittämisestä ja niiden tarkasta muodosta tekee paikallisesti opetuksen järjestäjä. http://www.oph.fi/julkaisut/2016/jarjestyssaantojen_laatiminen
Koulutuksen tasa-arvon edistäminen käytännössä
Sipilän hallitusohjelman koulutuspoliittisissa tavoitteistoissa asetettiin päämääräksi koulutusjärjestelmän kehittäminen niin, että sekä maamme koulutus- että osaamistaso ovat nousseeet. Näiden odotetaan yhdessä edistävän suomalaisen yhteiskunnan uudistumista sekä mahdollisuuksien tasa-arvon toteutumista. Ennätyssuurten koulutusleikkausten kohdentumisessa on kuitenkin suurena vaarana yhdenvertaisten sivistyksellisten oikeuksien toteutuminen. Vaaranpaikkoja on useita. Maan eri osien ja yksittäisten kuntien välillä on suuria eroja siinä millaisia voivavaroja koulutukseen on osoittaa. Oma lukunsa on suurten kaupunkien alueiden ja osittain tästä johtuen myös koulujen välisten erojen kasvaminen. Kaikkiaan koulutuksen kentältä kantautuu enemmän merkkejä polarisaation kiihtymisestä kuin tasa-arvoisuuden kasvusta. Koulutuksellisen tasa-arvon edistämiseen on kiinnittänyt huomiota myös OAJ, jonka julkaisemana on juuri ilmestynyt Tasa-arvon tiekartta, ja joka löytyy järjestön kotisivuilta.
Suomalaisen koulun kehittämisen taskukirja
Maassamme kymmenen vuoden ajan työskennelleen OPPI-työryhmän tekemää koulututkimuksen työtä on koottu helposti luettavaan muotoon sähköiseen koulun kehittämisen taskukirjaan. Materiaali on verkossa vapaasti käytettävissä. Teos tarjoaa tekijöidensä mukaan selkeän ja kokonaisvaltaisen kuvan koulun tavoiteelliseen kehittämiseen. Tutkimusryhmä on keskittynyt työssään sekä peruskoulun kehittymiseen että myös opettajuuden muutokseen liittyviin tutkimushankkeisiin ja julkaissut niin kansallisilla kuin myös kansainvälisillä tiedefoorumeilla. Koulun kehittämisen taskukirja ja lisätietoa OPPI-työryhmän työstä löytyy osoitteesta http://www.learninginschool.fi
Hankkeita koulutuksen kehittämisen tukena
Hankkeet ovat tulleet tuttuakin tutummaksi koulun kehittämisen työkaluiksi järjestömmme jäsenille. Tällä hetkellä isoja hankkeita perusopetuksesta puhuttaessa on hallitusohjelman kärkihanke, jonka tavoitteena on peruskoulun uudistaminen 2020-luvulle. Hankkeella on tarkoitus tehdä Suomesta modernin digitaalisen oppimisen kärkimaa. Hallituksen kärkihankkeisiin kuuluu myös koulujen ja opetuksen uudistaminen toiminnallisempaan ja liikunnallisempaan suuntaan Liikkuva koulu -hankkeen kautta. Mielenkiintoinen on myös Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhliin liittyvä HundrED-hanke, jossa on etsinnässä 100 visiota, 100 innovaatiota ja 100 kokeilua joiden tavoitteena on, ei enempää eikä vähempää kuin se, että Suomi on koulutuksen mallimaa myös seuraavat sata vuotta!
Rehtorit näkevät koulun uudistumisen suurena mahdollisuutena!
Osana SURE:n strategian päivittämisprosessia kysyimme jäsenkunnaltamme vuodenvaihteessa millaisia positiivisia mahdollisuuksia oppilaitosjohtamisessa on edessä seuraavien kymmenen vuoden aikana. Vastaus tähän muodostui ehkä odotetuksi, mutta tavattoman selkeäksi. Jäsentemme mielestä koulun uudistaminen ja koulun muutos, tulevaisuuden tekeminen koulun toimintakulttuuria uudistamalla muodostaa kiistattoman kivijalan tälle työlle. Uusi opetussuunnitelma nähdään hyvänä työkaluna koulun tulevaisuuden tekemiselle. Rehtorit näkevät vahvasti myös pedagogisien johtamisen merkityksen tulevaisuudessa. Vastausten perusteella jäsenemme näkevät uuden luomisen ja innovatiivisuuden haastavan myös rehtoriammattia uudistumaan. Yhteistyö ja verkostoituminen, toistaalta toimintavapaus ja ammatin arvostus ovat mahdollisuuksia, joiden uskotaan kannattelevan muutoksen pyörteissä. Tulosten analyysi jatkuu ja niistä koottuja johtopäätöksiä pidetään näkyvillä niin jäsenkirjeissä kuin myöskin vahvasti ohjenuorana järjestön strategiatyössä.
Suomen yhtenäiskouluverkoston jäseniä SURE:n jäseniksi
Suomen Rehtoreiden ja Suomen yhtenäiskouluverkoston (Syve) järjestöjohtoa tapasi tammikussa Educa-messujen yhteydessä. Tuolloin käynnistettiin yhteistyö jolla pyritään kehittämään SURE:n toimintaa myös kaikkien yhtenäiskoulujen esimiestehtävissä toimivien asemaa. Olemme lähestyneet yhteisellä viestillä kaikkia Syve:n jäseniä, ja toivottaneet näitä järjestön jäseniä lämpimästi tervetulleiksi Suomen Rehtoreihin. Syve:n pj Kimmo Tanttu sekä hallituksen jäsen Seppo Siitonen ovat tämän vuoden alusta lähtien mukana SURE-aktiivien työryhmissä jolla pyrimme edistämään yhteisten tavoitteiden vahvaa eteenpäin viemistä. Lisää yhteistyöstä on luvassa kesäkuun Rexi-lehdessä.
Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille jäsenillemme!
Antti Ikonen
vpj SURE FIRE
Alueyhdistysten kotisivut kuntoon
Suomen Rehtorit on käynnistänyt projektin alueyhdistysten kotisivujen uudistamiseksi. Uudistaminen on tarkoitus toteuttaa kevään 2016 aikana. Alueyhdistysten vanhat kotisivut ovat olleet vähäisellä käytöllä ja osana pyrkimystä tehostaa SURE:n viestintää on katsottu tarpeelliseksi rakentaa alueyhdistyksille uudet kotisivut. Kotisivut tulisivat uudistamisen jälkeen palvelemaan jäseniä nykyistä paremmin pysyväistiedon lähteenä ja tehostaisivat siten alueyhdistysten viestintää täydentäen Facebookin nopeaan ajankohtaisviestintään tarkoitettua funktiota. Uudet kotisivut laaditaan Pedanet-pohjalle. Järjestösihteeri on maaliskuun aikana lähettänyt kaikille alueyhdistysten puheenjohtajille viestin tunnusten tekemisestä Pedanetiin. Kevään kuluessa tultaneen myös järjestämään aiheeseen liittyvä webinaari, jonka tarkoituksena on tarjota tukea uusien kotisivujen rakentamisprosessiin. Alueyhdistysten uudet kotisivut on tavoitteena avata jäsenistölle toukokuun loppuun mennessä.
https://peda.net/yhdistykset/surefire
Pertti
Taloudellinen tiedotustoimisto TAT kehittää kansainvälisen liiketoiminnan opintokokonaisuutta toiselle asteelle
Hanke kulkee nimellä Yrityselämän nuoret sukupolvet ja haastaa perinteisen käsityksen yleissivistyksestä, tuoden toiselle asteelle kahdeksan digitaalista tulevaisuuteen kurottavaa kansainvälisen liiketoiminnan kurssia. Kurssikokonaisuus suoritetaan aktiivisella ja vuorovaikutteisella pedagogisella otteella teknologiavälitteisessä oppimisympäristössä. Kursseilla nuoret omaksuvat kaikilla elämän osa-alueilla sovellettavia valmiuksia aina työnhausta myynti- ja kommunikointitaitojen hallintaan sekä eri kulttuurien kohtaamiseen.
Yrityselämän nuoret sukupolvet julkistamistilaisuus pidetään maanantaina 18.4. klo 14.30–15.30 Helsingin yliopiston Minerva-torilla (Siltavuorenpenger 5a). Tilaisuudessa on puhumassa mm. professori Kirsti Lonka, Suomen Pankin Erkki Liikanen ja lukiolaisia. Tilaisuudessa on kuohuviinitarjoilu. Tervetuloa osallistumaan keskusteluun!
The 2nd China-Finland Principals (Basic Education) Forum
The 2nd China-Finland Principals (Basic Education) Forum organized by FICEA and SUREFIRE will be held between 8th and 10th August, 2016 in Tammerkoski Lukio, Tampere, themed with Future Education Design & New Curriculum Reform. The forum is mainly focusing on building a cooperation platform for educators to share thoughts of the current education reforms and concert collaboration between two countries. We are expecting famous educators, thinkers and speakers to bring their ideas to the forum. You are more than welcome to the event. Please check the links for more details http://ficea.fi/index.php/fi/cfp-forum-2016-fi
PRO REXI 2016 HELSINKI
Merkitse kalenteriin! Ohjelma julkaistaan ja ilmoittautuminen avataan huhti-toukokuussa.