Vähiin käy ennen kuin loppuu
Taas on lukuvuosi lopuillaan – ja millainen sellainen! Ollaan tehty uutta opetussuunnitelmaa niin peruskoulussa kuin lukiossakin. Kouluissa ollaan pohdittu toimintakulttuuriasiaa, digitalisoitumista, mahdollisia kuntarakenteiden mukanaan tuomia muutoksia koulutuksen järjestelyissä ja paljon, paljon muuta. Elokuussa jatketaan uusin voimin.
Hyviä punaisia lankoja päätöspuheisiin ja loppurutistukseen ennen kesän alkua!
Riikka Lindroos
Varapuheenjohtajan kynästä
Karkauspäivänä 29.2.2016 sovitun kilpailukykysopimuksen tavoitteita toteuttavat neuvottelut alakohtaisiksi sopimuksiksi käyvät toukokuun aikana kuumimmillaan. Sopimusten synnyn takarajaksi asetettu kuun viimeinen päivä lähestyy kovaa vauhtia, mutta tähän mennessä julkisuuteen ei ole kantautunut juuri minkäänlaisia uutisia ammattiliitto Pron terhentelyä lukuun ottamatta. Kynnys pelinavaukseen käy koko ajan korkeammaksi, kun kierroksella on tässä poikkeuksellisessa tilanteessa neuvoteltavana lähinnä sopimusheikennyksiä. Kilpailukyvyn kasvattamisen keinoksi asetettu 24 tunnin pidennys vuosityöaikaan kokonaisina työpäivinä on julkisen sektorin yksityisiä aloja suuremman kokonaissäästövaateen takia erityisen huomion kohteena. Virkarehtoreiden osalta tarkastelu liittyy tietyssä määrin myös kunta-alan yleiseen KVTES-neuvotteluihin. Suomen Rehtoreiden viesti neuvottelupöytään on vuosityöajan kasvattaminen säilyttäen nykyisen lomapäivien lukumäärä. Rehtoreiden työmäärä ylittää monen työtekijän kohdalla jo nyt sopimuksen mukaisen vuosityöajan, jota on saatu jossain määrin suitsittua työajan suunnittelu- ja seurantajärjestelmän kehittymisellä. Lomapäivien lukumäärän vähentäminen on tässä tilanteessa oppilaitosjohdon kohdalla kestämätön tapa edetä.
Vuosilomalain muutoksia ei sovelleta kunnissa eikä kuntayhtymissä
Vuosiloman aikana alkavan työkyvyttömyyden kohdalla työntekijöille on palautettu takaisin voimaan aiempi kuuden päivän omavastuuaika. 1.4.2016 voimaan tulleen vuosilomalain 25 pykälän sisällöstä on kuitenkin mahdollista poiketa alakohtaisilla työehtosopimuksilla. Kuntien ja kuntayhtymien sekä mm. Avaintyönantajien oppilaitoksissa vuosilomalain muutosta ei sovelleta, sillä näiden piirissä olevien virkaehtosopimusten kohdalla on erikseen toisin sovittu. Näitä sopimusaloja nyt palautettu vuosiloman aikana tapahtuvaa sairastumista koskeva kuuden päivän omavastuuaika ei koske.
Maahanmuuttajien ja turvapaikanhakijoiden koulutuspolkujen kehittäminen
Vuosi sitten rajusti kiihtyneen turvapaikanhakija-aallon huippu on tältä erää selvästi takana päin. Edessä on kuitenkin tärkeä tehtävä turvapaikanhakijoiden sekä erityisesti myönteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden hakijoiden kotouttamisessa osaksi suomalaista yhteiskuntaa. Alkuvuodesta 2016 vastaanottokeskuksessa olleiden turvapaikanhakijoiden kielen ja koulutuksen osaamista selvitettiin haastattelemalla n. 1000 hakijaa. Selvitys toi esiin osaamisessa odotetusti melko laajan kirjon. 7 prosentilla hakijoista ei ollut koulutustaustaa ollenkaan, mutta toisaalta lukio-opintoja vastaavia opintoja oli lähes joka toisella ja joka neljäs oli suorittanut joitain yliopisto-opintoja. 87 prosenttia hakijoista osaa lukea ja kirjoittaa äidinikielellään, mutta hyvin usein muulla kuin latinalaisella kirjaimistolla. Tärkeitä tavoitteita kotouttamisessa on aikuisten perusopetuksen kehittäminen, mutta myös aiempien korkeakouluopintojen tunnistamisessa. Suomen kielen opetukselle on nyt aivan uudenlaista tarvetta kaikilla koulutusasteilla. Vähintään yhtä tärkeää on kehitellä uudenlaisia malleja sekä kielen oppimiseen, koulutukseen kuin työelämään siirtymiseen, jotka ovat soveltuvia aikuisille ja jo aiemmin lähtömaassaan opintoja suorittaneille. Kotoutumisen kielen oppimisen nopeuttaminen sekä koulutukseen sekä työelämään siirtyminen ovat tässä prosessissa tärkeimpiä asioita. Ohituskaistoja ei tule tehdä, mutta ei myöskään luoda umpiperiä tai käyttää kotoutujan ikä ja aiempi osaaminen huomioon ottaen tarpeettoman hitaita ja raskassoutuisia koulutuspolkuja.
Syksyllä kylvetään, keväällä itää!
Tämän entisen rehtori-esimieheni moton mukaan pääsemme pian seuraamaan millaista kasvua lukuvuoden aikana tehty työ vuoden päätteeksi tuottaa. Edessä ovat vielä oppilaitosten toiminnan kevätkiireiden täyttämät työviikot. Kesä on kuitenkin antanut meille jo maistiaisiaan hellerajaa kolkuttelevine aurinkoisine päivineen. Toivotan paljon tsemppiä kaikille jäsenillemme toukokuun viimeisiin viikkoihin!
Antti Ikonen
vpj SURE FIRE
Kilpailukykysopimus tulee olla sovittuna viimeinen päivä toukokuuta
Rehtorinäkökulmasta keskeisimmät asiat ovat seuraavat:
Työmäärää lisätään 24 tuntia vuositasolla mutta palkka pysyy samana
Rehtorien osalta työaika voitaisiin lisätä vuosityösuunnitelmaan joka tehdään lukuvuoden alussa. Edelleen laskennallinen työaika viikossa on 36,15 tuntia mutta pidämme Suren puolelta erittäin tärkeänä että OVTES osa B yleissivistävien osalta § 9 toteutuu jatkossakin. Eli joustavuus työssä jossa emme ole sidottu aikaan eikä paikkaan ja että viikottainen työaika vaihtelee lukuvuoden eri aikoina. Suren puolelta ja OAJ oli myös samalla kannalla että lomapäiviin ei kajota. Jatkossakin on 38 päivää lomaa. Rehtorityön vetovoimaisuutta on ylläpidettävä ja kehitettävä ja siihen vaikuttaisi hyvin negatiivisesti se että loma lyhennetään kun muutenkin on niin suuri ero opettajien lomiin.
TyEL maksut siirtyvät työnantajan vastuulta työntekijän vastuulle
TyEL-maksut ovat vähennyskelpoisia verotuksessa mutta silti nettovaikutus ovat keskiverto OAJ-jäsenelle noin 700€ vähemmän palkkaa vuositasolla. (Keskipalkka 3.600€).
Lomarahoista leikataan 30% kolmen vuoden aikana
Tässä tietenkin pelko että tämä jää pysyväksi.
Suren kanta jonka olemme viestittäneet OAJ:lle!
Yhteiskuntasopimuksen laajasta paketistä esitimme rehtorien osalta kaksi keihäänkärkeä:
1) Rehtorin lomia ei leikata.
2) Työajan pidentäminen toteutetaan siten että lukuvuosisuunnittelussa lisätään rehtorin vuosityöaikaan 24 tuntia ja työaika on edelleen OVTES osa B yleissivistävän opetuksen § 9 mukaan joustava.
Viikkotyöaika edelleen 36,15 tuntia mutta koska tunnetusti aika ei riitä vuositasolla nämä lisätyt 24 tuntia ovat ylityötuntejä jotka otetaan huomioon työaikaseurannassa.
Odotamme mielenkiinnolla tulosta joka tulee juuri kesän kynnyksellä.
Kaj Holmbäck
Edunvalvontatiimi
LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN KÄYTÄNTÖÖN
Laaja-alainen osaaminen on perusopetuksen opetussuunnitelman keskeinen käsite. Se tarkoittaa kokonaisvaltaista osaamista, jota tarvitaan oppilaan elämässä – nyt ja tulevaisuudessa.
Laaja-alaisen osaamisen edistäminen ei ole oppitunti tai teemapäivä. Se on kokonaisvaltainen lähestymistapa oppimiselle ja oppilaan aktivoimiselle.
Ilmoittaudu mukaan Helsingissä 7.9. järjestettävään koulutukseen nyt! Koulutus on tarkoitettu perusasteen opettajille luokat 1 – 6 ja 7 – 9 sekä rehtoreille.
Early-bird hinta, 99 euroa voimassa 30.7. asti.
Lisätiedot ja ilmoittautuminen: http://www.educode.fi/?portfolio=laaja-alainen-osaaminen-kaytantoon
Tutustu Educoden laajaan koulutustarjontaan osoitteessa: http://www.educode.fi/
PRO REXI 2016 HELSINKI
29.-30.9. Marina Congress Center.
Ilmoittautuminen ja tarkempi ohjelma julkaistaan viikolla 21 osoitteessa https://surefire.onedu.fi/web/pro-rexi-tapahtuma/