“Jossain realismin ja utopian välimaastossa”
Näin kuvasi Joensuun lyseon lukion rehtori Petri Lehikoinen eräässä Kuntaliiton tilaisuudessa oman koulunsa kuulumisia. Petrin toteamus on niin totta tänä päivänä monilla meistä. On hieno juttu, että kouluissa ollaan uudistamassa toimintakulttuuria, tehdään uudenlaisia pedagogisia ratkaisuja, kehitetään opetus- ja oppimisympäristöjä, verkostoidutaan, tehdään tiimityötä oppiaineissa ja oppiaineiden välillä.
Suomen menestys perustuu osaamiseen
Opettajakoulutuksen kehittämisohjelma luovutettiin opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasoselle 13.10.2016. Pääministeri Juha Sipilän strategisen hallitusohjelman osaamisen ja koulutuksen kärkihankkeiden tavoitteena on uudistaa suomalaista koulutusta päiväkodista korkeakouluun. Yhteisenä tavoitteena on nostaa osaamisen tasoa, lisätä tasa-arvoa sekä vähentää opintojen keskeyttämistä ja syrjäytyneiden nuorten määrää.
Ministeri Grahn-Laasoselle luovutetun opettajakoulutuksen kehittämisohjelman linjaukset on tarkoitettu koko suomalaisen opettajakoulutuksen kehittämiseksi niin perus-, perehdyttämis- kuin täydennyskoulutuksen osalta. Kehittämisohjelmalla pyritään vastaamaan, millaista koulutusta ja osaamista tulevaisuudessa tarvitaan ja miten sitä opitaan, onko opettajuudelle yhteistä ydintä ja kaikkia yhdistäviä opintoja, miten muutokset yhteiskunnassa ja maailmassa vaikuttavat koulutuksen sisältöihin. Maailmassa, jossa varmaa on vain muutos, korostuu osaamisen merkitys entistä suuremmaksi.
Oppilaitoksissa luodaan yhdessä parasta osaamista maailmaan Kouluissa ja oppilaitoksissa toimintaympäristöissä (fyysisissä, digitaalisissa ja sosiaalisissa ympäristöissä) on tapahtunut paljon muutoksia. Opettajien valmiudet, halu ja mahdollisuudet yhdessä tekemiseen, verkottumiseen, oman osaamisen jatkuvaan kehittämiseen ja oppimiseen ovat avaimia muutoksiin. Jo nyt, mutta varsinkin lähitulevaisuudessa, oppiminen, opettaminen ja johtaminen tapahtuvat yhä vahvemmin tiimeissä – samalla myös korostuu kunkin yksilön vahvuuksien löytäminen, niiden tukeminen ja oikeus yksilöllisiin ratkaisuihin.
Koulujen toimintaympäristöjen ja -kulttuurin uudistamisen onnistuminen edellyttää kehittämistä ja toimintaa yhdessä, yhdessä tekemisen kulttuuria. Strategista johtamista tulee vahvistaa, samoin osallistavaa ja tiimijohtamista. Osaavalla johtamisella koulusta tulee oppiva ja jatkuvasti kehittyvä yhteisö.
Haasteita on
Yhtenä haasteena tulee olemaan opettajien valmius erilaisten oppilaiden ja opiskelijoiden opettamiseen. Lasten ja nuorten osaaminen on laskenut, tyttöjen ja poikien väliset osaamiserot ovat lisääntyneet ja koulujen väliset erot ovat kasvaneet. Alueellisia eroja maassa havaitaan. Koulut tulee ymmärtää laajemmin oppivana organisaationa ja yhteisöllisenä toimintaympäristönä. Opettajuus muuttuu, koulujen johtaminenkin muuttuu.
Meidän rehtoreiden tulee johtaa tämä päivä huomiseen. Meidän tulisi havaita ja tunnistaa, mikä on tässä ajassa ja tulevaisuudessa olennaista. Suunnanotto on tärkeää ja reitinvalinta a&o.
Kymenlaakson rehtoreilla uusia tuulia
Kyren toiminnassa puhaltavat mukavat tuulet. Viime vuoden rekrytointikampanja tuotti tavoitteen mukaisen määrän uusia jäseniä, joista merkittävä osa saatiin mukaan toimintaan keväällä Vierumäelle järjestetyn reksi -tyhyn kautta. Aktiviteetteina oli issikkavaellusta ja jousiammuntaa, joiden jälkeen nautittiin hyvää ruokaa parhaassa seurassa.
Lokakuussa suuntaamme koulutusmatkalle Tallinnaan ottamaan haltuun uuden opetussuunnitelman työelämätietous osuutta. Aloitamme Helsingissä kahdella yritysvierailulla ja jatkamme Tallinnassa yrittäjyyskasvatusteemalla.
Pian väistyvänä puheenjohtajana olen todella iloinen, että jäsenkuntaan on löytynyt uutta aktiivista väkeä ja toiminta monipuolistuu.
Kristiina Juvonen
pj Kymenlaakson Rehtorit ry
Varapuheenjohtajan kynästä
Jäsenkyselyiden perusteella rehtorin työajan riittävyys, työnkuvan pirstaleisuus sekä työtehtävien lisääntyminen ovat keskeisimpiä haasteita oppilaitosten esimiesten arjessa. Yhteinen näky Kuntatyönantajien kanssa on ollut, että jo työsuojelullisessa mielessä rehtorin työaikaan ja –määrään on saatava rotia. Tämän turvaksi virkaehtosopimuksiin on kirjattu velvoittava määräys rehtorin työajan suunnittelusta ja seurannasta 1.8.2014 alkaen. Sekä suunnittelun että seurannan tavat että muodot ovat paikallisesti päätettävissä. Teimme yhteistyössä Opetusalan ammattijärjestön OAJ:n kanssa tähän liittyvän kyselyn kevättalvella 2015 joka on nyt tarkoitus uusia, jotta voimme seurata kehityksen suuntaa. Mukaan on otettu muutama uusi kysymys, mutta kysely on haluttu pitää hyvin yksinkertaisena. Ystävällisesti pyydämme huomiotasi tähän tärkeään selvitykseen, kun se aikanaan sähköpostilaatikkoon saapuu: vastauksesi on todella tärkeä, ja näin voit parhaiten vaikuttaa kokonaiskuvan muodostamiseen sekä järjestelmien kehittämiseen tulevaisuudessa!
SURE verkostoi ja kouluttaa
Suomen Rehtorit ovat tehneet tiivistä valmistelutyötä Aluehallintovirastojen sivistysväen kanssa kehittääkseen osin yhteistyössä maahamme kokonaan uudenlaisen oppilaitosjohdon koulutuspäiväkonseptin ja kokoamalla samalla kaikki keskeiset opetusalan toimijat yhteen! Mallin juuret piilevät Itä- ja Pohjois-Suomen alueellisilla oppilaitosjohdon koulutuspäivillä. Tätä mallia on tarkoitus levittää koko maahan Road Show –kiertueella. Tämän mukaan on tarkoitus valmistella yhteistyössä koulutuskalenteri, joka tulisi käymään kolmivuotisen kauden aikana lähes jokaisessa maamme maakunnassa. Järjestelyllä on tarkoitus taata korkeatasoisen täydennyskoulutuksen saavutettavuutta koko maassa sekä osaltaan tukea myös alueellisten rehtoriyhdistysten toimintaa. Mallia on esitelty SURE:n alueyhdistysten puheenjohtajille Pro rexi –koulutuspäivien yhteydessä Helsingissä 29.9.2016. Valmistelevassa toimikunnassa on edustus AVI, SURE, OPH, OAJ sekä OPSIA ja mukaan ovat tulossa myös Kuntaliitto sekä OKM. Valmistelevan toimikunnan työ jatkuu joulukuussa 2016, ja pian tämän jälkeen koulutuspaikkakunnat vuodelle 2017 lienevät jo valmiina julkaistavaksi.
Oppilashuollon henkilökunta: maakunnallinen sote-organisaatio vai peruskunnat?!
Maamme hallitus on valmistelemassa oppilashuoltohenkilökunnan siirtymistä maakunnallisiin sote-organisaatioihin vuoden 2017 aikana. Järjestöllemme on esitetty useilta tahoilta hyvinkin perusteltu huoli, mihin suuntaan koulujen oppilaitostyö kehittyy, mikäli esitetty suunnitelma toteutuu. Olemme ilmaisseet huolen valmistelutyön keskeisille ministereille sekä sivistysvaliokunnan johdolle yhdessä puheenjohtaja Lindroosin kanssa. Ydinviestimme on, että nykyisen mallin muuttaminen voi merkitä palvelutason heikentymistä monessa kunnassa ja kaupungissa. Oppilaitosjohtajien selkeä vaatimus on yhteistyön sekä palvelun saavutettavuuden säilyminen vähintään nykyisellä tasollaan ja harkittavan tarkasti, toimiiko oppilashuoltohenkilöstön siirtäminen käytännössä mitenkään perusteltuna vaihtoehtona.
Valtion tulo- ja menoarvioesitys vuodelle 2017
Valtiovarainvaliokunnan sivistys- ja tiedejaosto on pyytänyt SURE:n kannanotton valtion tulo- ja menoarvioesitykseen vuodelle 2017. Järjestömme lausunnon päähuomio kiinnittyy koulutuksen kestämättömään leikkausten kurimukseen, joiden kokonaisluokka on taloustaantuman ajalla miljardiluokkaa. Perusopetuksessa kritiikkimme kohdistuu koulutuksen tasa-arvon perustan murenemiseen säästötoimien seurauksena. Tekojen ja puheiden ristiriita vaivaa myös lukiokoulutuksen kehittämistä, jota koetetaan kompensoida perusrahoituksen leikkauksia huomattavasti köykäisemmillä hankerahoituksilla. Olemme vaatineet, että parlamentaarisessa keskustelussa on otettava kantaa, mikä asema korkeatasoisella yleissivistävällä koulutuksella on maamme saattamisessa takaisin kasvatuksen ja hyvinvoinnin turvaavalle uralle. SURE:n lausunto on kokonaisuudessaan luettavissa järjestömme verkkosivuilta.
SURE:n strategiapäivitys valmistui!
Suomen Rehtoreiden strategia vuosille 2017-2026 julkaistiin Pro rexi –tapahtuman yhteydessä Helsingissä 29.9.2016. Strategia postitetaan kaikille jäsenillemme Rexi-lehden 4/2016 mukana. Uuden strategian jalkauttaminen alkaa välittömästi. Hallitus aloittaa työstämällä tavoitteita konkreeteiksi teoiksi, ja tämä ohjaamaan myös vuoden 2017 toimintasuunnitelman laatimista. Tukeaksemme strategisten tavoitteiden saavuttamista olemme valmistelleet jo pitkälle myös SURE:n sekä OAJ:n välisen yhteistyösopimuksen ajantasaistamista järjestöjohtojen välillä.
Olli-Pekka Heinonen Opetushallituksen johtoon
Tapasimme Opetushallituksen ylimmän johdon tavaksi muotoutuneessa kokoontumisessa SURE:n hallituksen kanssa vain pari viikkoa ennen uuden pääjohtajan valintaa 15.9.2016. Keskusteluissa henki yhteisymmärrys siitä, että koulu-uudistuksen jatkamiseksi voimavaroja on suunnattava nyt entistä enemmän myös oppilaitosjohtajiin. Pedagogisen johtajuuden vaateet ovat nyt suurempia kuin aikakausiin, ja kannoimme yhdessä huolta siitä miten aika ja riittävä osaaminen kauttaaltaan koulutuksen kentällä pystytään uskottavasti varmistamaan. Nostimme myös yhteisesti esiin muutaman vuoden takaisen rehtorin työnkuvaa ja kelpoisuutta pohtineen työryhmän ansiokkaan työn (OPH 16:2013), joka ei kuitenkaan ole johtanut toivotulla tavalla sanoista tekoihin. Samalla, kun onnittelemme uutta pääjohtajaa valinnan johdosta, tartumme tuota pikaa jo näihin konkreetteihin asioihin ja tehtäviin, joita olemme yhdessä valmistelleet, nyt uuden pääjohtajan kanssa.
Antti Ikonen
Vpj SURE FIRE
Opettaja oppilaslähtöisen oppimisen ohjaajana -koulutus Helsingissä, 15.11.
Lisätiedot ja ilmoittautuminen
Kymmenen minuutin tekemisen tarpeessa?
Opettaja kohtaa usein tilanteita, joissa lyhyt ylimääräinen tehtävä voi olla yllättäen tarpeen. STEKin kolmen minuutin animaatio Mistä sähkö tulee? on saanut oheen kysymyssetin – nyt kokonaisuus vastaakin tähän tarpeeseen hyvin.
Animaatiossa vaikea asia kuvataan yksinkertaisesti ja kiteytetään visuaalisesti oivaltavalla tavalla. Animaatio toimiikin tehokkaana yleissivistävänä opetusvideona erityisesti alakoulun ylimmillä luokilla, mutta sopii myös teknistä jargonia vierastaville aikuisille.
Anna alakoulun ylempien luokkien oppilaiden itsenäiseksi tehtäväksi tai pienimmille oppilaille kotitehtäväksi yhdessä vanhempien kanssa katsottavaksi.
STEKin sivuilta www.stek.fi löydät myös muuta ilmaista materiaalia – sähköistä ja painettua – alakoulujen käyttöön. Myös STEKin Sähkökisa 2016-2017 on käynnissä. Kisasivustolle tästä: steksähkokisa.fi
Videon kyselyineen löydät täältä: http://www.stek.fi/opettajille/fi_FI/Mista_sahko_tulee/
Nyt etsitään Suomen digiosaavinta opettajaa ja rehtoria!
Suomen digiosaavin opettaja -kilpailu uudistuu ja saa nyt myös uuden kategorian: Suomen digiosaavin rehtori. Asiantuntijatuomariston valitsemat Suomen digiosaavin opettaja ja rehtori palkitaan Educa-messuilla 27.–28. tammikuuta 2017. Kilpailu on avoin kaikille suomalaisille oppilaitoksille kouluasteesta riippumatta
Lue lisää ja osallistu www.suomendigiosaavinopettaja.fi Kilpailun järjestää Epson Suomi. Lisätietoja antaa tarvittaessa Eeva Saari (eeva.saari@epson.eu).