Puheenjohtajan palsta
Kesäkuun toisen viikon aikana maassamme nähtiin historian aikakirjoihin jäävä tapahtumasarja, joka sai alkunsa Perussuomalaisten vaihdettua puheenjohtajistonsa. Ensin uumoiltu hallituskriisi jäi lopulta syntymättä, mutta politiikan kesästä ja syksystä on lupa odottaa poikkeuksellisen mielenkiintoista. Oman järjestömme päähuomio kiinnittyy jatkavan hallituksen ohjelmaan, sen mahdollisiin ohjelmallisiin viilauksiin sekä aivan erityisesti koulutuspoliittisiin kysymyksiin, kuten se on tähänkin saakka tehnyt. Kiinnitämme myös erityistä huomiota ennusteisiin maan taloustilanteesta sekä tältä pohjalta syntyviin talous- ja veropoliittisiin esityksiin.
Valmistautuminen työmarkkinasyksyyn käynnissä
Hallituksen toimet ovat sikälikin tärkeitä niiden luodessa omalta osaltaan lähtökohdat työmarkkinasyksylle. OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen toi viikko sitten julki OAJ:n vaateen ´roimista palkankorotuksista´. Tästä kesästä alkaen kolme vuotta kestävä, vain julkisen sektorin työntekijöitä kurittava lomarahojen 30 % leikkaus on eräs tekijä, joka osaltaan tukee tavoitetta. Lomarahaleikkuri tarkoittaa lähes koko jäsenistöllemme liki 2 % palkanalennusta kolmen vuoden aikana 24 tunnilla kasvaneen työajan lisäksi. Rehtoreiden kohdalla on kyseessä lisäksi myös virkaehtosopimusten keskeinen periaate, jonka mukaan saman sopimusalan sisällä esimiesten palkkauksen tulee aina olla oikeassa suhteessa alaisten palkkaukseen. Näin ei kouluissa läheskään aina ole asian laita. Inflaation kiihdyttyä nyt jo yli prosentin tasolle on vuosia jatkuneen nollalinjan tai äärimaltillisten korotusten jälkeen välttämätöntä puhua rakenteellisten kysymysten lisäksi myös euroista. Muutoin ammattikuntamme kohdalla edessä on palkkapussin ostovoiman selkeä heikkeneminen, mitä ei voi pitää hyväksyttävänä.
Rehtoribarometri sai heti suurta huomiota osakseen
Järjestömme uuden strategian mukaisena tavoitteena on koulutuksen ja johtamisen voimavarojen puolustaminen. Tähän olemme pyrkineet vahvistamalla järjestömme näkyvyyttä ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Tavoite on asetettu yksinkertaisuudessaan siksi, että uskomme vahvasti yleissivistävän koulutuksen toimintaedellytysten turvaamisen sekä osaamisen kehittämisen olevan parasta lääkettä saada maamme kestävän kasvun tielle. Nämä tekijät olivat myös innoittamassa meitä tekemään tänä keväänä ensimmäistä kertaa rehtoribarometrin nimellä kulkeneen kyselyn jäsenistöllemme. Julkistimme kyselyn tulokset laajasti koulujen päättymisen yhteydessä.
Barometrin tulosten mukaan rehtorit kaipaavat kaikkein eniten aikaa oppilaitoksen pedagogiseen johtamiseen. Asiantuntija- ja esimiestyön imu syntyy selkeästi mahdollisuudesta hyödyntää omaa osaamistaan laajemmin sekä vaikuttamismahdollisuuksista omaan työhön. Vaikka pedagogisen johtamisen käsite on laaja ja monitulkintainen, ei rehtorin työaikaa varmuudella kannata käyttää vaikkapa vahtimestarin tai mikrotukihenkilön töitä tehden. Valmistelutyötä rehtorityön ongelmakohtiin tarttumiseksi on tehty nyt paljon. Olemme nyt yhdessä keskeisten kumppanitahojen kanssa aikeissa palata rehtorin työnkuvaan liittyvien asioiden pariin heti alkusyksystä uusin ideoin, joista on uutta kerrottavaa pian lomien jälkeen.
Tyytyväisyys järjestöviestintään kasvanut kolmessa vuodessa merkittävästi
Selvitimme rehtoribarometrissä myös jäsenten näkemystä järjestön työstä strategisten päätavoitteiden edistämiseksi, tyytyväisyyttä järjestöpalveluihin sekä viestintäämme. Tulosten mukaan edunvalvontatyön kehittäminen on edelleen eniten parantamista kaipaava osa-alue. Tähän meidän pitää kiinnittää paljon huomiota. Sen sijaan rehtorin työnkuvan selkiyttämisessä ja työmäärän rajaamisessa on koettu otetun askelia eteenpäin, samoin kuin järjestön aktiivisempaa roolia koulutuksen ja johtamisen voimavarojen puolustamisessa. Kaikkein eniten kehitystä on palautteen perusteella kuitenkin tapahtunut järjestön viestinnässä. Tällä saralla olemme menneet reilun kolmen vuoden takaisen, tätä vastaavan selvityksen osalta isoin askelin eteenpäin. Yksittäisistä asioista kaikkein parhaaksi koettiin tämä kuukausittainen sähköinen jäsenkirje. Tyytyväisyys yleisesti tiedottamiseen sai nyt hyvän arvosanan. Myös Rexi-lehti sekä sosiaalisen median kanavat näyttävät nyt toimivan merkittävästi aiempaa paremmin. Kiitos kaikille kyselyyn vastanneille arvokkaasta palautteestanne. Työ järjestön kehittämiseksi jatkuu strategisten päätavoitteidemme suuntaisesti! Samoin jatkoa tulee saamaan tämä uusi rehtoribarometri-kyselymme uusin aihein.
Mitä tehdään syrjäytymisvaarassa olevalle kymmenykselle?
Opetusalan johdon foorumi –tapahtumassa Opetushallituksen uusi pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen nosti esiin huolen siitä n. 10 % joukosta nuoria, joka näyttävää tutkimustiedon mukaan olevan syrjäytymisvaarassa. Tämä huoli on noussut selvästi esiin myös kokeneiden oppilaitosjohtajien omissa havainnoissa, joista saimme hyvän kuvan strategiatyötä tehdessämme. Nyt maassamme on aika siirtyä kuitenkin huolipuheesta tekopuheeseen. SUREn viesti seminaariväelle oli selväsanainen: eteenpäin päästään varmuudella, kun panostamme koulutukseen enemmän voimavaroja, kohdistamme erityistoimia haasteiden kanssa työskenteleville oppilaitoksille ja annamme tukea sitä tarvitseville oppilaille ja opiskelijoille ja ottamalla rehtorit aktiivisesti yhteistyöhön mukaan yhteisen ongelman ratkaisuun.
Raikkaan näkökulman seminaariväelle toi Supercell yhtiöiden tukeman Me-säätiön toimitusjohtaja Ulla Nord, joka on asettanut järjestönsä työnsä kunnianhimoiseksi tavoitteeksi katkaista eriarvoistumiseen johtavan kehityksen koululaisten ja nuorten kohdalla. Nord kannusti meitä rehtoreita käyttämään aikaamme entistä enemmän ihmisiin ja jättämään suosiolla koneille työt, jotka hoituvat mekaanisesti paljon nopeammin. Viisasta puhetta!
Vuoden opetus
Syyskuun alussa käynnistyy OAJ:n, Suomen Rehtoreiden, Opetushallituksen, Suomen Kuntaliiton, Suomen Vanhempainliiton sekä Messukeskuksen yhteistyönä uudella nimellä jalkautuva Vuoden opetus –kilpailu. Kilpailu kulki aiemmin nimellä Osaa & jaa. Palkinto voidaan antaa esimerkiksi koululle tai oppilaitokselle ja sen saajana voi olla yhtä hyvin henkilö kuin myös ryhmä. Kilpailun tarkoituksena on nostaa esiin hyviä ideoita ja toimivia käytänteitä ja jakaa niitä myös muiden käyttöön. Kannustamme lämpimästi nyt myös oppilaitosten esimiehiä miettimään hyviä kandidaatteja, joita voisi kannustaa ottamaan osaa kilpailuun. Kilpailun tarkemmat ohjeet tulevat julki elokuun alussa, ja voittaja julkaistaan Educa-messujen yhteydessä tammikuussa 2018.
Yhteistyöllä eteenpäin!
Oma kevättalveni on kulunut vauhdikkaasti. Tammikuussa alkaneen puheenjohtajakauden kevätlukukauden tavoitteeksi asetin tavoitteeksi tavata uudesta tehtävästä käsin keskeisimmät ja järjestön kannalta merkityksellisimmät yhteistyötahot. Näihin kuukausiin on sisältynyt siksi SUREn hallituksen ja Opetusalan johdon neuvottelukunnan puheenjohtajuuksien lisäksi erilliset tapaamiset mm. OAJ:n, Akavan, Opetushallituksen, Kunnallisen työmarkkinalaitoksen sekä Sivistystyönantajien johdon kanssa. Valtaisa arvostus kuuluu järjestösihteerin ja järjestön hallituksen lisäksi alueyhdistysten puheenjohtajille, joiden työpanos on tavattoman merkittävä osa järjestökokemusta ja palveluamme. Kiitos teille kaikille!
On uskomattoman upeaa tehdä töitä tämän liki 1300 jäsenen järjestön hyväksi, joista monen kanssa olen saanut kevään aikana mahdollisuuden tutustua entistä paremmin eri yhteyksissä. Teemme työtä, jolla on tarkoitus – ja nämä hommat saadaan luistamaan hyvällä yhteistyöllä! Nyt on aika palkita jokainen SURE:n jäsen ruusulla kuluneen vuoden ahkeroinnista, ja toivottaa hyvää ja virkistävää kesää 2017!
Antti Ikonen
puheenjohtaja
Suomen Rehtorit
Kehittämisintoa koulun johtamiseen SureCoutsauksen avulla
SureCoutsaus käynnistyy ensi lukuvuoden alkaessa eri puolilla maatamme. Tarjolla on kolmen vertaismentorointipajan kokonaisuuksia ohjattua johtamistyön pohdintaa. Pajoja täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä ja yhteen pajaan otetaan 4–8 koulunjohtajaa, rehtoria tai apulaisrehtoria. Voit valita pajan, joka on sinun kannaltasi helpoimmin saavutettavissa.
Jos kuntaasi toivotaan tarkemmin juuri teidän tarpeisiin räätälöityä vertaismentorointia, ota yhteyttä Toni Lehtiseen, niin järjestömme pyrkii muotoilemaan toiveittenne mukaisen vermetoiminnan kuntaanne. Tarkempaa tietoa toiminnasta: https://surefire.onedu.fi/web/surecoach/
Iloisin kesäterveisin,
SUREn koulutustiimi
Lisätietoja: antti.ikonen@jns.fi, toni.lehtinen@surefire.onedu.fi, kaisa.isotalo@seinajoki.fi
Edunvalvontaa lomien kynnyksellä
Olen koonnut tähän muutamia mielestäni tärkeitä asioita kesää ja alkusyksyä ajatellen.
Ovtes-sopimus edellyttää rehtorilta yhteistyötä opettajien kanssa suunnittelemaan ys-ajan käyttöä. Tämä perustuu siihen, että viikoittainen ys-aika muuttui vuosittaiseksi ja jotta ys-ajan täyttymistä voitaisiin kontrolloida, tulee ys-ajankäyttöä suunnitella. Suunnittelulla pyritään välttämään tilanne, että opettaja voisi itsenäisesti ilmoittaa tammikuussa, että ys-aikani on täynnä, eikä hän enää osallistu mihinkään ylimääräiseen.
OAJ lupaili ys-ajan suunnitteluun soveltuvaa työkalua käyttöön, mutta se ei ehdi alkusyksyyn. Tullessaankin se on todennäköisesti opettajaversio, jossa opettajien on mahdollista seurata omaa ys-ajan täyttymistä. Siksi teimme tällaisen työkalun, joka soveltuu myös rehtorin käyttöön. Ys-aika on joka tapauksessa jatkossakin aikaa, jota ei seurata kellokortin kanssa, eikä kirjata mihinkään viikoittaiseen seurantakorttiin. Työkalu on tarkoitettu suunnittelutyökaluksi, jotta ys-ajan hallinta ja direktio-oikeus säilyy rehtorilla.
Tässä työkalu alkusyksyyn sopimuksen edellyttämää suunnittelua ys-aikaa varten, tiedosto excel-muodossa. Siinä piirakassa näkyy myös nollat prosentit, koska taulukkoon voi lisätä omia lisäotsikoita alapuolelle.
https://surefire.onedu.fi/web/wp-content/uploads/sites/2/2017/06/Kopio-YS-ajan-suunnittelu.xlsx
Ja tässä googlen versio: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1zmv0gX1dhGuKudGCz9oXjAdKYB-SSmiQtY8SYK-QIpc/edit?usp=sharing
Sairausloma koulun kesäkeskeytyksen aikana
Kun opettaja sairastuu kesän sairauslomaa, hänen ei tarvitse anoa lomaa koulun kesäkeskeytyksen ajalle.
Opetusvelvollisuustyöajassa olevat opettajat eivät ole vuosilomalainsäädännön piirissä. Vuosiloman korvaa laskennallinen vuosiloma, joka alkaa 16.6. Laskennallisen loman pituus riippuu opettajan työhistoriasta. Pisimmillään se on 36 arkipäivää. Laskennallisen loman aikaan osuneen sairausloman ajalta opettaja on (palkan lisäksi) oikeutettu Kelan sairauspäivärahaan. Opettaja saa näin rahallisen korvauksen siitä, ettei voi siirtää kesälomaansa sairauden takia myöhemmin pidettäväksi.
Lääkärintodistuksen toimittamisesta on kunnissa omat toisistaan poikkeavat ohjeet, jotka on syytä selvittää. Opettaja voi asioida myös suoraan Kelan kanssa.
Lomaraha
Kilpailukykysopimukseen sisältyi määräaikainen, osittainen 30% lomarahaleikkaus vuosille 2017-2019.
Määräaikaisen opettajan lomapäiväkorvaus
Määräaikainen päätoiminen opettaja, joka on ollut palvelussuhteessa lukuvuoden työajan, on oikeutettu saamaan lomapäiväkorvausta. Korvaus maksetaan palvelussuhteen päättyessä. Jokaisesta kalenterikuukaudesta, jolloin opettaja on ollut virantoimituksessa vähintään 16 kalenteripäivää (=lomanmääräytymiskuukausi) kertyy kahden päivän lomapäiväkorvaus (=varsinainen palkka kahdelta päivältä). Mikäli määräaikainen opettaja on ollut palvelussuhteessa lukuvuoden työaikaa lyhyemmän ajan, vähennetään korvauksesta palvelussuhteeseen sisältyvien syys-, joulu-, urheilu- ja pääsiäislomien arkipäivät (ma-la) sekä kesäkeskeytyspäivät (esim. elokuun alusta ensimmäiseen veso-päivään).
Syksyn palkkaneuvottelut ovat lähtökuopissa ja OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen on väläytellyt haastavaa kierrosta palkankorotuksineen. Meilläkin on tälle kierrokselle ladattu kovia odotuksia ja toivomme luonnollisesti OAJ:n saavan läpi laatimiamme tavoitteita. Toivonkin hallituksemme jäsenten tutustuvan tavoitteisiimme ja pitävän niitä aktiivisesti esillä myös jäsenkuntaamme päin. Näin voimme osoittaa linjakkuutta ja johdonmukaisuutta OAJ:n suuntaan ja jäsenistölle.
Kevät on kiireinen jokaisella meistä. Hallitukselle voimia ensi syksyyn. Teette haasteellista työtä jäsentemme hyväksi. Hallitustyö ja toimiminen alueyhdistysten vastuullisissa tehtävissä vaatii paljon vapaaehtoista sitoutumista ja kaikki se aika on jostain muusta pois. Mutta aikansa kutakin.
Toivotan teille kaikille hyvää kesää. Kiitoksia kuluneesta keväästä. Syksyllä järjestötyö taas jatkuu ja jatkan tätä edunvalvontatiedottamista sitten syksyllä.
Rentoutukaa ja kerätkää voimia läheistenne kanssa.
YS-ajan suunnittelutyökalu on laadittu Oulun alueen luottamusmiestiimissä, jossa olen jäsenenä ja lupa valtakunnalliseen jakeluun on saatu.
Vesa Rinta-Säntti, SURE:n edunvalvontatiimin jäsen, OJN:n jäsen
luottamusmies, Oulun kaupunki
Alakylän koulu, rehtori
+358400769106, vesa.rinta-santti@ouka.fi
STEK jakaa syksyllä Voimala-oppimispaketteja sadalle kouluille
Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry juhlistaa 100-vuotista Suomea jakamalla sadalle koululle Voimalan. Voimala on oppimispaketteja, joka madaltaa kynnystä sähkön ja energian ilmiöpohjaiseen ymmärtämiseen.
Oppimispaketti soveltuu noin viidennestä yhdeksännelle luokalle. Voimala auttaa hahmottamaan, millaisia määriä sähköä erilaisiin toimintoihin kuluu ja kuinka paljon uusiutuvaa energiaa – lihasvoimaa tai auringonvaloa – niiden tuottamiseen tarvitaan. Voimalassa on tehtäväkokonaisuuksia, joita oppilaat voivat tehdä omatoimisesti. Voimalan tehtävät eivät vaadi syvällistä sähköilmiöiden tuntemusta, vaan oppiminen tapahtuu toiminnan ja käytännön kokeilujen kautta.
Voimala jaetaan kouluille hakemusten perusteella. Hakuaika 1.9.-30.9.2017 STEKin sivuilla – laita kalenteriin!
Hyvää kesää!
Toimisto on suljettu 23.6.-30.7. välisen ajan. Sähköpostia luetaan tuona aikana epäsäännöllisesti. Kiireellisissä asioissa ole yhteydessä puheenjohtajaan.