Puheenjohtajalta
Syksyn työ kouluissa on käynnistymässä, ja edessä on uusi lukuvuosi täynnä uusia mahdollisuuksia. Koulun työssä näitä tällä hetkellä riittääkin – näistä on jopa runsauden pula. Kouluyhteisön johtaminen muutosprosessia asettaa esimiehille monenlaisia vaatimuksia. Koulusta jokaisella suomalaisella on oma, kokemukseen perustuva mielipide, ja näkemyksiä koulussa tarvittavista painotuksista tulee esiin kuin sieniä syysmetsässä. Tämä vaatii johtajalta rohkeutta ja ammattitaitoa pysähtyä yhdessä oman työyhteisönsä kanssa tarkastelemaan oman koulun tilaa ja pohtia juuri omassa oppilaitoksessa tarvittavista kehitysaskelista.
Tämä onkin perusta, jonka myös neljän suomalaisen yliopiston siipien suojassa toimiva OPPI-tutkijaryhmä on tuonut julki. Heidän mukaansa työyhteisön ammatillisen kehittymisen puitteet voi pelkistää kolmeen seikkaan: koulussa toimivan ammattilaisen tulee olla motivoitunut työhönsä, hänellä pitää olla riittävästi kokemusta omasta ammatillisesta pystyvyydestä sekä varustettu riittävällä määrällä työn tekemistä tukevilla taidoilla. Kun tämä kivijalka on kunnossa, edellytykset työtekijän omalle oppimiselle ja kehittymiselle ovat reilassa ja mahdollisuudet tehdä kestävää koulua uudistavaa työtä ovat olemassa. Johtajalle tämä tarkoittaa paitsi työntekijöiden ja opiskelijoiden oppimisen puitteiden rakentamista, myös omasta oppimisesta ja kehittymisestä huolehtimista.
Tässä meidän järjestömme on vahvasti kaikkien yleissivistävien oppilaitosten esimiesten tukena omalla toiminnallaan!
Opettajan työn muutos muuttaa myös rehtoriammattia
Kun opettajan työ muuttuu, muuttuu myös rehtorin ammatti. Kouluyhteisössä tarvitaan entistä enemmän yhteistä pedagogista keskustelua ja osallistavaa toimintatapaa. Lähinnä opetusvelvollisuuteen perustuvasta työaikamallista on aika ja koulussa tehtävän työn uudistuminen ajanut siinä määrin ohi, että muutokselle on tilausta niin perusopetuksessa kuin lukiokoulutuksessa. Muutostarve on tunnistettu niin työnantajan kuin myös työntekijäjärjestöjen suunnalta, samoin keskeisten opetushallinnon viranomaistahojen keskuudessa. Tästä huolimatta itse asiassa eteenpäin meno edes uusiin kokeiluihin tuntuukin monesta perustellusti toivottoman hitaalta.
Koulujen esimiesten tulee kuitenkin valmistautua tähän, mihin on mahdollisuus pienessä määrin nyt kiky-sopimusten kautta kasvaneiden lisätuntien ja yhteissuunnitteluun varatun kokonaistuntimäärän käytössä. Sitä mukaa, kun enemmän joustavuutta tulee kouluihin, kasvaa esimiestyön tarve. Tälle esimiehet puolestaan tulevat tarvitsemaan aiempaa enemmän aikaa, kun työpaikalla aletaan keskustelemaan yhä yksilöllisemmin kunkin työntekijän työaikapanoksen käytöstä itse opetukseen, ja muihin koulun työtehtäviin.
Tässä OAJ:n tekemä tekemä kalvosarja käytettäväksi yt/ys -ajan ohjeistukseksi
Järjestön syyskausi käynnistyy täydellä teholla
Suomen Rehtoreiden hallitus palaa kesälomilta yhteisen työn ääreen niin että ensimmäinen kokouksemme on torstaina 24.8. Järjestön syyskausi tulee pitämään sisällään vanhoja tuttuja toimintoja, sekä koko joukon uusia avauksia. SUREn, aluehallintovirastojen sekä käytännössä kaikkien maamme keskeisimpien opetusalan toimijoiden yhdessä kehittelemä AVI-SURE Road Shown alueelliset koulutustapahtumat jalkautuvat syyskuun alussa niin Kuopion kuin Jyväskylän suunnalle. Lokakuussa edessämme onkin sitten jo valtakunnallisen Pro Rexi –koulutustapahtuman vuoro Tampereella. Ilmoittautuminen Pro Rexi tapahtumaan on juuri käynnistynyt ja vieläpä hyvin vilkkaana.
Nyt siis kalenterit esille ja tuota pikaa ilmoittautumaan koulutustapahtumaan. Näinä päivinä lanseerataan myös jo pidempään valmisteltu SURECoach –vertaismentorointijärjestelmä. Mallin avulla on tarkoitus tuottaa kohtuullisen hintaisia ja laadukkaita erilaisten coachien, valmentajien ja työnohjaajakoulutuksen saaneiden rehtoritaustaisten ohjaajien käynnistämiä esimiesryhmiä pyörimään ympäri maatamme.
Kaiken tämän lisäksi alueiden oma toiminta on tuottamassa monta kiintoisaa tapaamista isolle jäsenkunnallemme syksyn aikana. Näin on iso määrä monien ihmisten ahkerointia taas muuttumassa konkreettiseksi toiminnaksi ja yhteistä hyvää tuottavaksi palveluksi jäsenkunnallemme.
Ilmianna vuoden opetus
Missä toteutetaan uudenlaisia kiinnostavia opetus- ja kasvatusmenetelmiä? Kerro ja osallistu Vuoden opetus 2017-kilpailuun! Suomen Messusäätiön 3000 euron arvoinen Vuoden opetus –palkinto jaetaan Educa 2018 –tapahtumassa. Kilpailun yleisinä arviointikriteereinä painotetaan luovuutta ja omaperäisyyttä, vaikuttavuutta ja toimivuutta, toistettavuutta, oppimisen iloa, osallisuutta ja oppimismotivaatioita. Kilpailuun ei saa ilmoitta itseään. Ilmoittajana toi toimia kollega, esimies, oppija, huoltaja, yhdistys tai organisaatio. Tässä mielessä juuri koulujen esimiehet ovatkin näin hyvin keskeisessä roolissa.
Kilpailussa voidaan palkita esimerkiksi koulujen tai oppilaitosten opetushenkilöstöön kuuluva henkilö tai henkilöryhmä. Palkittavan valitsee kilpailuraati, jossa on mukana laaja edustus opetusalan toimijoista sekä myös omasta järjestöstämme. Myös ilmoittaja huomioidaan palkitsemisen yhteydessä. Kilpailuaika on 25.8.-15.10.2017. Varmista palkittavaksi esitettävän suostumus ennen ilmoituksen jättämistä. Kilpailulomake löytyy oheisen linkin takaa
Lopuksi
Toivotan jokaiselle jäsenellemme menestystä tulevan lukuvuoden työhön. Juuri Sinun panoksesi on tärkeä oman oppilaitoksesi hyvän oppimisen ja kasvuympäristön sekä hyvinvoinnin edistäjänä. Toivotan Sinut myös tervetulleeksi yhteisen järjestömme kaikkiin tapahtumiin niin valtakunnallisesti, kuin myös hienojen ja erilasten alueyhdistysten toimintaan. Tehdään tästä taas kelpo lukuvuosi hyvällä yhteispelillä!
Antti Ikonen
pj Suomen Rehtorit
Johda tiedolla, älä tuurilla
Pro Rexi 2017 Tampere 5.-6.10. Sokos hotelli Ilves
Ilmoittautuminen on avattu ja ohjelma julkaistu. Tästä pääset suoraan ilmoittautumiseen.
Tästä tapahtuman kotisivuille ja tästä sähköiseen tapahtumaoppaaseen.
SURECOACHING
Lisätiedot ja hinnat https://surefire.onedu.fi/web/surecoach/
Pohjoismainen Job Shadowing alkaa
Suomen Rehtorit ry:n jäsenillä on mahdollisuus hakeutua Pohjoismaisten Rehtorijärjestöjen järjestämään Job Shadowing – projektiin.
Kiinnostuneet rehtorit täyttävät tästä hakemuksen (englanninkielinen) ja se lähetetään SUREn toimistoon 15.9. mennessä.
Osallistujille ilmoitetaan lokakuun aikana tarkemmin jatkosta.
Osallistujat (rehtoriparit) itse sopivat milloin ja missä tapaavat. Suositus on, että he tapaavat kaksi kertaa, minimissään kolme päivää ja ideaalitilanteessa viikko.
Kuinka saada irti eniten tästä projektista, on kiinni osallistujasta itsestään.
Ensimmäisellä kerralla mukaan otetaan viisi rehtoria ja 3-5 rehtoria varasijalle. Osallistujat vastaavat kustannuksista. Järjestöt tarjoavat mahdollisuuden ja Norjan rehtorijärjestö tekee ns. matchauksen rehtorien kesken.
Lisätiedot Suomen Rehtorit ry, Toni Lehtinen, toni.lehtinen@surefire.onedu.fi
Kaikille yläkoululaisille juhlavuoden laulukirja
Kaikki Suomen yläkoululaiset saavat oman Satumaa vai paratiisi – Lauluja Suomesta -kirjan. Se on lahja, jonka Itsenäisyyden juhlavuoden lastenrahaston säätiö (ITLA) tarjoaa Suomen 100-vuotisjuhlan kunniaksi. Materiaalin tuottaa Edukustannus.
Kirjat toimitetaan suoraan kouluille elo-syyskuun vaihteessa. Koulut voivat itsenäisesti päättää niiden jakamisajankohdasta.
Kirja on kooste Sata laulua Suomesta ja suomalaisuudesta -materiaalin lauluista. Aiemmin julkaistu sähköinen materiaali sisältää 100 laulun sanat ja nuotit sekä niihin liittyvää toimintaa, vinkkejä ja teematyöskentelyä yläkoulun opettajien käyttöön. Salasanasuojatun materiaalin saa rekisteröitymällä osoitteessa 100lauluasuomesta.fi. Se on käytössä 2.6.2018 saakka.
Satumaa vai Paratiisi -kirja jää oppilaalle juhlavuoden muistoksi. Toivomme materiaalipaketin tuottavan monipuolista toimintaa ja iloa niin oppilaille, oppitunneille kuin yhteiseen juhlintaan!
STEK jakaa syksyllä Voimala-oppimispaketteja sadalle kouluille
Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry juhlistaa 100-vuotista Suomea jakamalla sadalle koululle Voimalan. Voimala on oppimispaketteja, joka madaltaa kynnystä sähkön ja energian ilmiöpohjaiseen ymmärtämiseen.
Oppimispaketti soveltuu noin viidennestä yhdeksännelle luokalle. Voimala auttaa hahmottamaan, millaisia määriä sähköä erilaisiin toimintoihin kuluu ja kuinka paljon uusiutuvaa energiaa – lihasvoimaa tai auringonvaloa – niiden tuottamiseen tarvitaan. Voimalassa on tehtäväkokonaisuuksia, joita oppilaat voivat tehdä omatoimisesti. Voimalan tehtävät eivät vaadi syvällistä sähköilmiöiden tuntemusta, vaan oppiminen tapahtuu toiminnan ja käytännön kokeilujen kautta.
Voimala jaetaan kouluille hakemusten perusteella. Hakuaika 1.9.-30.9.2017 STEKin sivuilla – laita kalenteriin!