Asia: HE 114/2017 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi toisen kotimaisen kielen kokeilusta perusopetuksessa
Suomen Rehtorit ry kiittää mahdollisuudesta ottaa kantaa hallituksen esitykseen laiksi toisen kotimaisen kielen kokeilusta perusopetuksessa.
Kokeilun tarkoituksena on saada tietoa valinnaisuuden vaikutuksista kielivalintoihin, kielten tarjontaan, opiskelumotivaatioon ja oppimistuloksiin. Lainmuutoksen mahdollistama kokeilu koskisi kahta ikäluokkaa ja enintään 2200 oppilasta, jotka aloittavat B1-kielen opiskelun elokuussa 2018.
Suomen Rehtorit ry:n mukaan kokeilulla, joka koskee yhtenä vuonna tehtävää kielivalintaa, ei voida saada yleistettäviä tuloksia suunnitellun valinnaisuuden vaikutuksista kielivalintoihin, kielten tarjontaan, opiskelumotivaatioon ja oppimistuloksiin. Kokeilun vaikutukset ovat vähäisiä muille kuin kokeiluun osallistuville oppilaille. Koulutuksellisen tasa-arvon näkökulmasta huolestuttavaa on, että kokeilu voi vaikuttaa poissulkevasti kokeiluun osallistuneiden lasten koulutus- ja uramahdollisuuksiin.
Suomen Rehtorit ry on huolissaan kieltenopiskelun vähenemisestä. Tutkimusten mukaan kieltenopiskelu on kaventunut peruskoulussa koskemaan lähinnä kaikille yhteisiä A1- ja B1-kieliä, useimmiten englantia ja ruotsia. Samanaikaisesti vapaaehtoisten kielten opiskelijamäärät ovat romahtaneet. Suomen Rehtorit ry on myös sitä mieltä, että esitetty lainmuutos ja sen mukainen kokeilu eivät kuitenkaan lisää kieltenopiskelua, vaan saattavat jopa vähentää sitä.
Suomen Rehtorit ry haluaa korostaa sitä, että tämän tyyppinen lain muutos edellyttäisi huomattavasti pidempiä vaikutusarviointeja ja lain muutosta kaksikielisuuden osalta.
Kokeilun vaikutusten vähäisyys ja jatkon epävarmuus vaikuttavat kuitenkin siihen, ettei Suomen Rehtorit ry voi kannattaa tällaista kokeilua.
Suomen Rehtorit ry vastustaa hallituksen esitystä eduskunnalle perusopetuslain väliaikaisesta muuttamisesta.
Helsingissä 9.11.2017
Antti Ikonen
puheenjohtaja
Suomen Rehtorit ry
Finlands Rektorer rf