Johtamisen laatu ratkaisevassa asemassa
Opetusalan ammattijärjestön työolobarometri vuodelta 2017 on tullut juuri julki. Esimiestyön kannalta tuloksia tarkasteltaessa huomio kiinnittyy johtamisen laadun ratkaisevaan asemaan opetushenkilöstön kokemassa työhyvinvoinnissa. Työolobarometri alleviivaa vahvasti esimiestyön tärkeyttä koulutyöyhteisössä. Kouluissa, joissa esimiestyö arvioitiin riittäväksi, koetaan merkittävästi vähemmän työstressiä kuin kouluissa, joissa esimiestyö koettiin täysin tai melko riittämättömäksi. Esimiehellä on erittäin merkittävä rooli myös sen suhteen, miten innostuneeksi työntekijät kokevat itsensä työssään.
Työolobarometrin tulosten vertailu aiempien vuosien selvitysten kesken osoittaa, että esimiestyö on koko opetusalaa tarkasteltaessa mennyt heikompaan suuntaan. Vaikka tulosten kääntyminen laskusuuntaan aiheutuu lähinnä muiden kuin perusopetuksen ja lukiokoulutuksen esimiestyön heikentyneistä tuloksista, antaa työolobarometri paljon tärkeää ajateltavaa. Tulosten perusteella on välttämätöntä kiinnittää enemmän huomiota esimiesten mahdollisuuksiin panostaa laadukkaaseen esimiestyöhön. Riittävä johtamiseen varattu resurssi on reunaehto työhyvinvoinvoinnin korkealle tasolle ja tätä kautta myös oppilasyhteisön hyvinvoinnille.