Eduskunnan sivistysvaliokunta
Viite: Asiantuntijalausuntopyyntö HE 123/2018. Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2019
Suomen Rehtorit ry kiittää mahdollisuudesta ottaa kantaa hallituksen talousarvioesitykseen. Kannanotossa keskitytään tuomaan esille Liikkuva koulu – kehittämishankkeen tulokset ja sen jatko/laajennus sekä koulujen kerhotoiminnan kehittämistarpeet sekä suunnitelmat ja rahoituksen kehittyminen.
Liikkumattomuus on tikittävä kansanterveydellinen aikapommi, jonka vähentämiseksi on tehtävä työtä kaikilla kouluasteilla ja varhaiskasvatuksessa. Liikunnallinen elämäntapa luodaan lapsuudessa ja siksi toimet liikunnan lisäämiseen tulee aloittaa mahdollisimman varhain. Liikkuva koulu -kehittämishanke on ollut tärkeä alku lasten ja nuorten liikunnallisen elämäntavan edistämiseksi ja on tuottanut tulosta. Hankkeella on saatu edistettyä liikkumista ja toiminnallista koulupäiviä valtaosassa Suomen kuntia ja kouluja mutta pysyväksi rakenteeksi – osaksi koulujen arkea – tarvitaan vielä lisäresursointia.
Hankkeella on saatu toiminnalle hyvä alku, mutta toimintamalli pitää saada jatkossa osaksi koulun normaalia toimintaa. Ongelmana on ollut, ettei Liikkuva koulu rahoitusta ole voinut käyttää koulun oman henkilökunnan palkkakuluihin. Liikkuva koulu – vastuuhenkilön tulisi olla koulun omaa työvoimaa, jolle maksetaan korvaus tehdystä työstä. Näin rakenteet ja käytännöt tulisivat osaksi koulun arkityötä. Hankkeen väliarvioinnissa tuli selkeästi esille nämä hankerahoituksen vaarat. Rahoituksen loppuessa päättyy myös työntekijän työsuhde ja näin Liikkuva koulu – toiminta on vaarassa hiipua.
Suomen Rehtorit ry pitää tärkeänä hankerahoituksen jatkamista sekä kehittämistä suuntaan, jossa avustusta voidaan käyttää koulujen oman henkilökunnan palkan maksuun. Näin ja toiminta vakiintuu osaksi koulujen omaa toimintaa ja osaaminen jää kouluihin ja toiminta jatkuu hankkeen jälkeenkin.
Toiselle asteelle laajentuminen ja vakiintuminen edellyttävät avustussumman nostamista. Nyt esitetyllä summalla (2,8 milj.) pystytään toteuttamaan lähinnä perusopetuksen toiminnan vakiinnuttaminen ja kehittäminen.
Väliarvioinnin tuloksissa opettajat kokivat Liikkuva koulu -tärkeäksi. 84 % opettajista koki, että Liikkuva koulu -toiminta tukee uuden opetussuunnitelman toteuttamista, 92 % koki sen hyödylliseksi kouluviihtyvyyden kannalta ja 83 % hyödylliseksi työrauhan paranemisen kannalta.
Suomen Rehtorit ry on huolissaan kerhotoiminnan tukemiseen suunnatun rahoituksen viime vuosien kehityksestä. Budjetissa esitetty kerhotoiminnan tuen väheneminen noin kuudesta miljoonasta 2,8 miljoonaan euroon on tällä hetkellä hyvällä suunnalla olevalle kerhotoiminnalle erittäin huono asia.
Koulujen kerhotoiminta on laajentunut viime vuosina merkittävästi valtionavustuksen avulla. Kerhotoiminnalla on edistetty lasten ja nuorten liikunnan harrastamista ja pystytty tarjoamaan laadukkaita, monipuolisia ja maksuttomia harrastusmahdollisuuksia kaikille.
Kerhotoiminnalla on laajat vaikutukset tasa-arvoon, lasten ja nuorten hyvinvointiin sekä oppimiseen. Kerhotoiminnalla ehkäistään osaltaan myös syrjäytymistä ja siksi esitetty valtionavustuksen pieneneminen on erittäin lyhytnäköistä toimintaa.
Suomen Rehtorit ry esittää, että kerhotoiminnalle tulee myöntää edelleen vähintään sama summa kuin aikaisempina vuosina. Tavoite on, että jatkossa kerhotoiminnalle osoitetaan pysyvä rahoitus, jolla toimintaa voidaan pitkällä tähtäimellä suunnitelmallisesti toteuttaa ja kehittää siten, että se on osa koulupäivän kokonaisuutta.
Helsingissä 2.10.2018
Antti Ikonen
puheenjohtaja
Suomen Rehtorit ry
Finlands Rektorer rf