Koulunjohtaja Jaana Minkkisen työmäärä on yli kaksinkertaistunut korona-aikana. Lisäkierrettä viime viikkoon toivat ministeriön yllättävä uusi määräys sekä oma karanteeni.
Liperiläisen Salokylän kyläkoulun johtaja Jaana Minkkinen vastaa 78 alakoululaisen ja eskarilaisen sekä 4–6 opettajan päivittäisen työn luotsaamisesta. Lisäksi hän opettaa 22 tuntia viikossa 21 oppilaan luokkaansa, jossa on 9 tehostettua tai erityistä tukea saavaa oppilasta.
Salokylällä asuu paljon kriittisiin ammattiryhmiin lukeutuvia vanhempia, joten oppilaita on lähiopetuksessa koululla enimmillään 10 päivässä. Vanhempien työvuorojen vaihtelu vaikuttaa myös siihen, että eri päivinä lähiopetuksessa on eri määrä lapsia. Jaana Minkkinen listasi kolme asiaa, jotka korona-aika on hänen työssään muuttanut.
1. Etäopetus muutti työn päivystämiseksi
Tähän mennessä olen onnistunut tekemään työni koulussa enkä ole vienyt töitä kotiin. Nyt olen ollut pahimpana päivänä 13 tuntia putkeen koneen ääressä. Rauhoittelen nuoria opettajia, jotka tekevät paljon suunnitelmia ja hienoa ylimääräistä työtä. Tämä kun ei meinaa enää pysyä kohtuullisuuden rajoissa. On kuitenkin pakko olla vaativa myös etänä, jos aikoo pitää porukan mukana. Usein se vaatii koteihin soittelua ja kyselyä palauttamattomien tehtävien perään. Teen kuitenkin pitkät päivät mieluummin arkena kuin viikonloppuna. Ja onneksi meillä on aivan mahtava porukka, jossa pieni keljuilukin on päivän piristys ja huumori työn suola.
2. Ennakoimattomuus on jatkuva seuralainen
Toissa perjantaina ministeriöstä tuli yhtäkkiä tieto, että 1.–3.-luokkalaiset saavatkin tulla etäopetuksesta lähiopetukseen seuraavan viikon alussa. Se oli järkytys, ja perjantaista tuli pitkä päivä. Ensin neuvottelin rehtorien ja sitten ruokahuollon kanssa. Mietimme jo valmiiksi koulukyytejäkin. Pahimmassa tapauksessa olisi pitänyt jakaa jokainen luokka kahdelle opettajalle: toinen lähi- ja toinen etäopetusta varten. Lopulta meille ei tullut yhtään lisäoppilasta lähiopetukseen. Nyt teen itse etänä sekä opettajan että esimiehen töitä. Asetin myös itseni vapaaehtoisesti karanteeniin, sillä kuulin vasta jälkeenpäin olleeni tekemisissä sellaisen henkilön kanssa, joka oli palannut ulkomailta ilman karanteenia.
3. Järjestämisen jälkeen järjestän vielä uudelleen
Omilla oppilaillani päättyi juuri jakso, jossa opeteltiin murtoluvut. Kun en keksinyt, miten pidän kokeen luotettavasti etänä, päätin, että en järjestä koetta. Sen ehtii myöhemminkin. Olen tehnyt opettajille lukujärjestyksen siitä, kuka on milloinkin lähiopetusvuorossa. Oppilasmäärän päivittäinen vaihtelu tuo lisähaastetta tähän junailuun. Oppilaat opiskelevat entisen lukujärjestyksen mukaan. Suunnittelen heille Wilman kautta tehtävät ja ajastan ne lähtemään arkisin aamukahdeksalta. He tekevät tehtävät työkirjaansa ja lähettävät työnsä tuloksista WhatsAppilla kuvan. Tarkistan ne kaikki ja annan palautteet. Musiikkitunnilla pyysin jokaista lähettämään linkin suosikkikappaleestaan, ja huomiseksi laitan kaikille mukikakun reseptin toteutettavaksi. Perusarki on saatu pyörimään, ja jokaisella opettajalla on omat järjestelynsä. Isommilla oppilailla on käytössään Office-työkalut, jotka eivät kuormita verkkoa liikaa.
Alkavaa viikkoa odotan toiveikkain liikunta-ajatuksin. Aion tehdä itselleni lukujärjestyksen, jotta päivät eivät menisi istuessa. Normaalisti työssä tulee liikuttua koko ajan, mutta nyt istun enimmäkseen paikallani. Alan merkata lukujärjestykseeni 45 minuutin välein liikuntahetken ja laitan kännykkään hälytyksen. Sitten vaikka ulkoilen vähän aikaa ja kannustan oppilaatkin taukoliikuntaan.