Puheenjohtajalta
Muutama viikko sitten maamme hallitus teki oman ohjelmansa puolivälin tarkastuksen. Tavoiteohjelman mukaan painopisteenä on osaamiseen perustuva kasvu. Tämä tarkoittaa panostamista koulutukseen, huippututkimukseen sekä innovaatiotoimintaan. Yleissivistävän koulutuksen osalta myönteisenä on nähtävä suunnitelman mukaiset panostukset oppimisympäristöjen kehittämiseen, digitalisaation edistämiseen sekä ehdotus lukiokoulutuksen uudistamiseksi. Maamme taloudesta tilannearvio on niin puoliväliriihen tilannekuvan kuin useiden ekonomistien mukaan hyvin samansuuntainen: Vuosia jatkuneen taantuman jälkeen positiivisesti yllättänyt talouden myönteinen käänne on ilahduttava. Suunnanmuutos on tavattoman positiivinen merkki, mutta kokonaisuudessaan kehitysaskeleet niin pieniä, että 72 % työllisyysaste ei tule tämän hallituskauden aikana täyttymään.
Työmarkkinoilla olemme juuri eläneet vaiheen, jossa työaikaa lisättiin korvauksetta lähes kaikilla sopimusaloilla. Katseet syksyn sopimusneuvotteluihin saavat tästä kaikesta reunaehtonsa. Vaikka hallituksen suunnalta korostetaan vahvasti palkkamalttia, on selvää, että näköpiirissä olevalla perinteisellä liittokierroksella tullaan varmasti puhumaan palkankorotuksista. Näissä keskusteluissa jäsenistöllemme tärkeän julkisen sektorin asemasta on valmistauduttava pitämään puolia. Akateemisilla aloilla tärkeä osa kokonaisuutta on ostovoiman kehittyminen, joihin veroratkaisuilla on merkittävä vaikutus.
Edellisen neuvottelukauden hedelmät syytä korjata talteen lukuvuodelle 2017-18
Aiemmin kuvatusta erittäin haastavasta neuvottelujen lähtötilanteesta huolimatta edellisen sopimuskauden kesän 2015 sopimusneuvotteluissa saatiin aikaan pieniä kehittäviä ratkaisuja, jotka ovat kuitenkin merkityksellisiä askelia eteenpäin oppilaitosjohdolle. Näistä tärkeä osa kohdistui isojen alakoulujen (30 por tai enemmän), yläkoulujen (15 por tai enemmän) apulaisjohtajan sekä lukioiden (200 opiskelijaa tai enemmän) opettajanvirkaan hoitavan apulaisrehtorin opetusvelvollisuuteen luettavan tuntimääriin. Hyväksiluettavan tuntimäärän liukuman yläraja kasvoi 1.8.2016 alkaen kaikissa edellä mainituissa ryhmissä kaksi tuntia viikossa. Vastaavankaltaista aikuislukion apulaisrehtorin virkaa hoitavan opettajanviranhaltijan opetusvelvollisuuden alarajaa laskettiin kahdella tunnilla. Erityisesti peruskoulua koskevassa soveltamisohjeessa on neuvottu lisätunteja käytettäväksi tilanteissa, joissa kyseinen resurssi jaetaan useammalle opettajalle. Liukumien käyttö edellyttää kuitenkin aktiivisuutta ja asian tiedostamista kouluissa sekä paikallisella tasolla, jotta kasvanut opetuksen huojentaminen todella konkretisoidaan kyseisiin ryhmiin kuuluvissa isoissa kouluissa.
Rehtorin työtaakka on kokonaisuudessaan kiistatta kasvanut kaikenkokoisissa oppilaitoksissa. Tällä ratkaisulla arvokasta esimiehen työaikaa on mahdollista kohdentaa puheena olevissa kouluissa entistä enemmän jaetun johtamisen rakenteisiin, ja tuoda näin helpotusta kaikkien kovassa paineessa työskentelevien esimiesten arkeen. Rehtorille tärkeää pelivaraa tuo myös lukuvuodeksi 2016-17 perusopetuksessa peräti 18,5 % korotetun koulu- ja kuntakohtaisen palkkion säilymistä varmuudella lukuvuoden 2017-18 ajan nykyisellä korotetulla tasollaan. Tarkemmin kaikki sopimusmääräykset löytyvät painetusta OVTES-sopimuskirjasta sekä Kuntatyönantajan sivuilta sähköisessä muodossa.
Rehtorikyselyistä suuntaa työllemme
SUREn uusi päästrategia on vajaan vuoden ikäinen. Strategiassa on paalutettu pääsuuntaviivat järjestön työlle jopa varsin yksityiskohtaiselle tasolle saakka vietyinä. Strategialla ei kuitenkaan ole tarkoitus eikä mahdollistakaan vastata tyhjentävästi kaikkiin ajankohtaisiin kysymyksiin, joita päivittäisessä toiminnassamme kohtaamme. Maailma ympärillämme muuttuu siksi nopeasti, että tarvitsemme jatkuvasti uutta evästystä jäseniltämme toivotusta kehityssuunnasta.
Olemme päättäneet kiinnittää tähän huomiota ja lähettäneet tämän vuoksi jäsenillemme kyselyn muutamista ajankohtaisista kysymyksistä. Jokaisen jäsenemme ääni on meille tärkeä. Tämän takia toivomme mitä lämpimimmin, että löytäisit hetken aikaa vastata kyselyymme. Näin olet osaltasi muodostamassa järjestön yhteistä kantaa ja pystyt vaikuttamaan ammattikuntamme kannalta tärkeisiin asioihin. Tulemme hyödyntämään tuloksia sekä järjestön sisällä että viestinnässä ja että työssämme järjestön ulkopuolelle. Kysely on lähetetty sähköpostin linkkinä 9.5.2017 ja se on avoinna torstaihin 18.5.2017 saakka.
Rehtoreiden osaamisesta huolehdittava!
Eräs Suomen Rehtoreiden tärkeistä tehtävistä on pitää huolta koko jäsenkuntamme osaamisesta ja mahdollisuudesta sen systemaattiseen ylläpitoon ja kehittämiseen. Omien laadukkaiden ja silti kohtuuhintaisten koulutustapahtumien tekeminen on siksi ollut aina tärkeä osa järjestömme työtä. Valtakunnallisesti tärkein tapahtuma tässä mielessä on ollut Pro Rexi -päivät, jotka ensi syksynä pidetään Tampereella 5.-6.10. Hieno uusi avaus alueellisten tapahtumien järjestämiseksi kattavaksi eri puolilla maata on AVI-yhteistyön kautta rakennettu Road Show -kiertue, joka jalkautuu tänä vuonna Turkuun, Rovaniemelle, Kuopioon ja Jyväskylään.
Erityisesti SUREn omien koulutusten järjestämisessä Opetushallituksen kautta saadut kohdennetut hankeavustukset ovat olleet hyvin tärkeitä laadukkaiden mutta silti joko peräti ilmaisten tai vähintään kohtuuhintaisten koulutusten järjestämiseksi. Näiden suhteen tilanne on nyt kuitenkin aiemmasta poikkeava, sillä vuodelle 2017 järjestömme ei saanut yhtään myönteistä hankerahoituspäätöstä. On selvää, että SURE järjestää monenlaista koulutusta myös kuluvana vuonna, mutta vaikutukset eivät voi olla jollain tapaa näkymättä tarjontakokonaisuudessa.
Järjestönä meidän on jatkossa pidettävä entistä vahvemmin yleissivistävien oppilaitosten esimiesten täydennyskoulutusmahdollisuuksien puolia, ettei koulutuksen kokonaisvaltaisen kehittämisen kannalta tärkeän avainryhmän oma ammatillinen kehittyminen jää tältä osin lapsipuolen asemaan.
YS-aika
Edellisessä jäsenkirjeessä kerroimme uudesta ys-lyhenteestä puhuttaessa opetusvelvollisuustyöajassa olevien opettajien yhteissuunnittelutyöajasta. Kuntatyönantajan ja OAJ:n välisessä neuvonpidossa on käyty vielä läpi ohjeistuksia tämän työajan käytöstä. Näissä on korostunut aiemmin viestimämme näkemys siitä, että ys-työajan käytössä on pyrittävä käytännöllisiin, työntekoa ja johtamista palveleviin ratkaisuihin. Ys-ajasta ja sen käytöstä ei tule tehdä liian kankeaa ja mekaanista, vaan oppituntien, niiden suunnittelun ja jälkityön ulkopuolista työaikaa on syytä tarkastella myös tietyllä tapaa kokonaisuutena.
Yhteisössä on syytä käydä yleisellä tasolla vuosittain läpi periaatteet ys-ajan käytöstä. Tämä voi tietenkin tarkoittaa myös päätymistä myös tiettyjen määrämittaisten jaksojen sijoittamista koulun työvuoteen. Tässä suhteessa yksikön esimiehet ovat kuitenkin kaikkein parhaita asiantuntijoita yhteistyössä opettajakunnan kanssa käytävässä keskustelussa sopimaan ys-ajan käytöstä työtehtävien hoitamisen kannalta oikeimpiin kohteisiin, mikä on erityisen tärkeää pitää mielessä kaikessa keskustelussa ys-työajan käytöstä.
Suomen Rehtoreiden jäsenenä olet myös ESHA:n jäsen!
Euroopalaisia rehtorijärjestöjä yhdistävä ESHA (European School Heads Association) julkaisee säännöllisesti ilmestyvää sähköistä vekkolehteä ESHA-magazine. Saat linkin itsellesi uusimpaan numeroon aina järjestömme lähettämän sähköpostin kautta. Makasiinin artikkelit ovat olleet verraten tasokkaita mutta myös laajoja, joten sopivin hetki juttujen lukemiselle ei välttämättä ole keskellä hektistä työpäivää.
ESHAn agendalla on kuitenkin tällä hetkellä muutamia aihealueita, joista tässä maininnan ansaitsee ainakin koulupudokkaiden vähentämiseen tähtäävä ohjelma sekä lasten seksuaalisen hyväksikäytön kitkemiseen tähtäävä ohjelma. Aiheet ovat paitsi inhimilliseltä kannalta, erityisesti lasten ja nuorten hyvinvoinnin mutta myös koulutusjärjestelmän toiminnan kannalta katsottuna erittäin tärkeitä kysymyksiä. Vaikka rohkenemme sanoa, että tilanne maassamme ei varmaankaan ole eurooppalaisessa vertailussa dramaattisen huonolla tolalla, on jokainen hyväksikäytetty lapsi tai NEET-nuori (Not in Education, Employment or Training) liikaa.
Tämän takia suosittelen lämpimästi paneutumaan lisää ESHAn tarjoamiin työkaluihin esimerkiksi osoitteen esha.org kautta, josta löytyy paljon hyödyllistä lisätietoa niin itse ohjelmista kuin myös mahdollisuuksia verkostoitua eurooppalaisten kumppaneiden kanssa olosuhteiden kehittämiseksi näiltä osin myös suomalaisessa koulutuksessa.
Toivotan paljon tsemppiä jäsenistöllemme lukuvuoden viimeisiin ja työntäyteisiin kouluviikkoihin!
Antti Ikonen
puheenjohtaja
Suomen Rehtorit
LUKION JA YLÄKOULUN REHTORIN VIRKA
Konneveden kunnan sivistystoimessa on haettavana lukion ja perusopetuksen (vl.7.-9.) rehtorin virka 1.8.2017 alkaen vakinaista täyttämistä varten nykyisen rehtorin eläköitymisen vuoksi.
Tule rakentamaan kanssamme tulevaisuuteen suuntautuvaa, innostunutta, innovatiivista ja digitaalisuuden osaavaa peruskoulua ja lukiota Konnevedelle! Konnevedellä on syksyllä 2016 käyttöön otettu uusi Lapunmäen koulurakennus, jossa sijaitsevat Konneveden lukio ja yläkoulu, alakoulun peruskorjaus valmistuu toukokuun loppuun mennessä. Oppilaita Lapunmäellä (0. – L3) on yhteensä noin 250 ja henkilöstöä noin 30. Alakoulun rehtorin virka tullaan tulevaisuudessa yhdistämään avoinna olevaan yläkoulun ja lukion rehtorin virkaan. Valitun rehtorin tehtävänä on osallistua yhtenäiskoulupäätöksen valmisteluun.
Hakemukset, joihin tulee liittää kelpoisuutta osoittavat todistukset, ansioluettelo tai nimikirjanote tulee toimittaa 26.5.2017 klo 16.00 mennessä joko Kuntarekryn kautta (138903) tai postitse osoitteeseen Konneveden kunta, Kauppatie 25, 44300 Konnevesi otsikolla ”Rehtorin virka”.
Lisätietoja:
sivistystoimenjohtaja Mari Jämsen
mari.jamsen@konnevesi.fi
p. 040 157 9405
Lyhyesti
- ICP on julkaissut uusimman uutiskirjeensä, jossa kantavana teemana on rehtorin hyvinvointi. Käy lukemassa mielenkiintoista faktaa rehtorien kasvavasta työtaakasta. Uutiskirjeeseen pääset tästä http://icprincipals.schoolzineplus.com/newsletter/31358
- Tässä linkki ESHAn lehteen http://www.esha.org/eshamagazine/
- Pohjoismainen yhteistyö rehtorijärjestöjen välillä tiivistyy entisestään, kun pohjoismainen reksien JobShadowing saadaan aloitettua. Tästä lisää lähiaikoina sähköpostilla.
- PISA-paneeli: Onko suomalaisnuorten motivaatio hukassa? Tiistaina 16.5.2017 klo 13–14. Nyt järjestettävä kolmas PISA-paneeli on seurattavissa myös netissä: suora lähetys (tallenne samassa osoitteessa 17.5. klo 12 jälkeen): https://moniviestin.jyu.fi/ohjelmat/erillis/ktl/tutkii-ja-keskustelee/pisa-paneeli-3
- Suomen Kulttuurirahaston ja Kopioston yhteishanke Lukuklaani on käynnissä kohderyhmän koulujen ennakkoilmoittautumisen merkeissä. Ala- ja yhtenäiskouluja pyydetään ilmoittamaan koulu mukaan syksyllä alkavaan koulukirjastojen kehityskilpailuun osoitteessa: www.lukuklaani.fi.