Lausunto / Suomen Rehtorit ry 25.4.2014
Asia: Valtioneuvoston selonteko julkisen talouden suunnitelmasta vuosille 2015-2018 / VNS 4/2014
Suomen Rehtorit ry (SURE) kiittää mahdollisuudesta tulla kuulluksi asiassa.
Esiopetus ja varhaiskasvatus
SURE:n mielestä esiopetuksen muuttuminen velvoittavaksi koko ikäluokalle on kannatettavaa. Järjestömme kanta on, että laadukas varhaiskasvatus ja esiopetusvuosi luo välttämättömän pohjan perusopetuksessa menestymiselle. Tämän vuoksi pidämme tärkeänä, että varhaiskasvatuslain kokonaisuudistus etenee suunnitellussa aikataulussa, ja että perusta koulutuksellisen tasa-arvon toteutumiselle toteutuu jokaisen alle kouluikäisen lapsen kohdalla.
Perusopetus ja nivel toiselle asteelle
SURE pitää kelvottomana esitystä koulunkäyntiavustajien lukemiseksi osittain osaksi opettaja-oppilassuhdetta. Ainoa ryhmäkokoa koskeva säännös on tarkoitettu turvaamaan erityisen tuen oppilaiden koulunkäyntiä ja oppimista. Esityksen mukainen 10 m€ säästö tarkoittaa laskennallisesti n. 160 erityisluokan lakkauttamista, mikä koskettaisi puolestaan n. 1500 oppilasta, jotka menettäisivät tarvitsemansa pienen ryhmän. Enää noin 40 % erityisen tuen oppilaista opiskelee erityisluokilla. Vain ne oppilaat, jotka todella tarvitsevat pientä ryhmää sekä erityisluokan opettajan antamaa opetusta ovat jäljellä. Tuen kolmiportaisuuden yhteydessä suurin huoli kentällä oli, että uudistuksen myötä oppilaat menettävät nykyisen tukensa. Leikkaus tekee tästä toden ja asettaa rehtorit erittäin vaikeaan tilanteeseen: miten turvata oppilaille jatkossa sopiva ryhmä ja opettajien jaksaminen suurissa ja heterogeenisissa ryhmissä?
Muiden uskontojen ja elämänkatsomustiedon ryhmäkokosäännöksen tarkastaminen on tässä taloudellisessa tilanteessa harmillinen, mutta ilmeisen välttämätön toimi. Oppimateriaalien keskitetty hankinta ja digitaalisten materiaalien valtakunnallinen kehittäminen on mahdollinen tulevaisuuden suunta. Tämä ei saa kuitenkaan tapahtua pedagogisen vapauden, sananvapauden tai opetuksen innovatiivisen kehittämisen kustannuksella. Yhden totuuden ja yhden materiaalin käyttö ei SURE:n mielestä ole mahdollinen kehityksen suunta.
Perusopetuksen vähimmäistuntimäärän lisääminen on järjestömme kannalta erittäin tervetullut panostus. Perusteltu huolemme kuitenkin on, että tämä on johtamassa leikkauksiin muualta yleissivistävästä koulutuksesta. Perusopetuksen laadun parantamiseen kohdistetut valtionosuussäästöt 57 m€ johtavat yksiselitteisesti opetusryhmien koon kasvamiseen talousvaikeuksien kanssa kamppailevissa kunnissa. Yksinomaan lisääntyvä tuntimäärä ei johda parempiin oppimistuloksiin, ja kaikkein eniten tämä tuntuu oppimisen ongelmissa painivan lapsen arjessa. Täkin jatkaminen leikkaamalla peitto toisesta päästä on kansanperinteen mukaan turhaa hommaa, mihin kantaan SURE yhtyy.
Oppivelvollisuuden pidentäminen tässä taloustilanteessa sisältää järjestömme kannalta muutaman huomionarvoisen asian. Hyvässäkään tarkoituksessa ei tule tehdä hätiköityjä ratkaisuja. SURE korostaa, että päähuomio tulee kiinnittää niihin nuoriin, jotka eivät pääse toisen asteen opintoihin perusopetuksen päätyttyä. Tähän ymmärryksemme mukaan myös tarkoitukseen varatut resurssit riittävät, eivät koko uudelle ikäluokalle laajenevaan maksuttomaan oppimateriaaliin, kuljetuksiin ja muihin uusiin kuluihin. SURE korostaa myös sitä, että yhteishaun aikaistaminen pitää toteuttaa niin, että yhdeksännen luokan kevätlukukausi säilyy lukuvuoden loppuun asti tehokkaana koulutyön tekemisen kannalta katsottuna. Muutoin yhteishaun aikaistaminen voi kääntyä tarkoitustaan vastaan, ja johtaa jopa tavoitellun kohdejoukon osalta ’kesälomien aikaistumiseen’ viikoilla. Sen sijaan selonteossa esitetty panostus etsivään nuorisotyöhön on järjestömme mielestä kannatettava. Toteamme kuitenkin, että korjaaviin toimiin sijoittamisen sijaan tuloksekkaampana pitäisimme joustavan perusopetuksen kehittämistä. Joustavan perusopetuksen kautta olisi mahdollista pyrkiä löytämään jo perusopetuksen aikana jokaiselle oppilaalle mielekäs opintie toisella asteella eikä heitä enää tarvitsisi etsiä.
Toinen aste ja erityisesti lukiokoulutus
Toisen asteen rakenteeseen kohdistuva 260 m€ leikkaus näyttäytyy SURE:n mielestä yksiselitteisesti mahdottomalle, näin varsinkin yhdessä oppivelvollisuuden pidentämiseen liittyvien uusien kustannusten kanssa. Lukioverkkoon kohdistuva tiivistämispaine heijastuu väistämättä lukio-opetuksen saavutettavuuteen maassamme. SURE toivoo, että lukioverkon tehostamisessa ja järjestämislupien myöntämisessä kehitetään pienten lukioiden lisän poistuessa tapa varmistaa lukio-opetuksen mahdollisuus myös tuleville sukupolville tunnetusti harvaan asutussa maassamme. SURE toteaa, että verkon tiivistämisellä on myös merkittäviä vaikutuksia lukioiden johtamiseen. On välttämätöntä pohtia johtamisjärjestelmää ja palvelussuhteen ehtoja samanaikaisesti, kun kaavaillaan suurempia järjestäjiä, joilla voi olla useita toimipisteitä.
Järjestömme kiinnittää huomiota siihen, että pienten lukioiden opettajat ovat usein myös paikkakuntien yläkoulujen yhteisiä opettajia. Näin verkon saneeraaminen varsinkin harvaanasutuilla alueilla vaarantaa myös alueiden yläkoulujen ja perusopetuksen toimintaedellytyksiä. Lukiokoulutus on jo nyt maassamme tehokkaasti järjestettyä sekä halpaa. SURE pitää tärkeänä säilyttää toisen asteen koulutuksen järjestämisessä duaalimallin, jolla on saavutettu hyviä tuloksia yleissivistävässä koulutuksessa. Tämän toivomme näkyvän myös linjauksissa järjestämislupia koskevan uudistuksen yhteydessä.
SURE näkee arvokkaana lukiokoulutuksen kehittämisen sekä tieto- ja viestintätekniikan käyttöönoton myös ylioppilaskirjoituksissa. Järjestömme haluaa nähdä tähän löytyvän myös sen vaatimat voimavarat, jota selonteosta ei nyt ole hevin löydettävissä. Myös ylioppilastutkinnon koearvosanojen vertailukelpoisuuden kehittäminen on tavoittelemisen arvoinen päämäärä ja auttaa osaltaan tehostamaan koulutuksen järjestämisen kokonaiskustannuksia opiskelijavalintojen yhteydessä.
Muita huomioita
Valtion vetäytyminen kokonaisuudessaan oppilaitosten perustamishankkeista on erittäin huono signaali homeongelmien kanssa painivissa kouluyhteisöissä. Vaikka raha on ollut vain murto-osa tarpeesta, jää nämäkin investoinnit nyt tekemättä. Seurannaisvaikutukset sisäilmaongelmista ovat kustannuksiltaan moninkertaiset, ja tätä laskua maksamme kovasti kiihtyvällä vauhdilla. Johtajat ovat erityisen hankalassa tilanteessa johtaessaan toimintaa tiloissa, joissa ei ole terveellistä opiskella tai työskennellä.
Oppilas- ja opiskelijahuoltoon kohdennettu voimavara näyttäytyy esityksessä puolestaan positiivisena. SURE toivoo, että voimavara kohdentuu täysimääräisesti oppilaiden arkea parantavaan työhön, eikä opiskelijahuollon byrokratian kasvattamiseen, mistä ilmassa on ollut huolestuttavia merkkejä.
Suomalaisen opetuksen korkean laadun eräs tutkitusti ja tunnustetusti tärkeimmistä tekijöistä on opettajien korkeakoulutasoinen ja laadukas koulutus. SURE ei näe millään tavalla mahdollisena väljentää opetustoimen kelpoisuusvaatimuksia alaspäin! Joustavuudessa voi löytyä kehittämistä, mutta tasonlaskemisessa ei. Haluamme olla osaltamme säilyttämässä maamme koulujärjestelmän tasoa, emme laskea sitä. Tähän toivomme löytyvän ymmärrystä myös asiantuntijavaliokunnassa. Erityisesti vastustamme esiopettajien kelpoisuuksiin kaavailtuja muutoksia.
Panostus esi- ja perusopetuksen sekä lukiokoulutuksen opetussuunnitelmatyöhön on erittäin kannatettavaa, vaikkakin se näyttää osin tapahtuvan yleissivistävän koulutuksen määrärahojen leikkauksena.
SURE haluaa vakavasti kiinnittää huomiota koulutuksen tulevaisuudenkuvaan. Kokemuksemme perusteella hallituskauden aikana koulutukseen kokonaisuudessaan jo tehdyt sekä nyt vielä esitetyt leikkaukset eivät voi jäädä näkymättä oppimistuloksissa, koulutuksen laadussa eivätkä koulujen arjessa. Suomen Rehtorit toivovat, että koulutuksen merkityksestä kansakuntamme tulevaisuuden kannalta käytäisiin laajempaa arvokeskustelua. Näkemyksemme mukaan tehtyjä päätöksiä ei voida perustella tutkimus- ja tietoperusteisesti eikä niistä ole tehty lapsivaikutusarviointia puhumattakaan vaikutusarvioinnista koko kasvatus- ja opetusalaan laajemmin. Toivomme, kestävyysvajeen rajoissa liikkuen, koulutuksen voimavarojen selkeästi parempaa turvaamista jatkossa sekä hallituskauden aikana tehtyjen leikkausten kriittistä arviointia ja uudelleentarkastelua. Aiemmin vetovoimainen opetusala menettää tulevaisuudessa osaavat opettajat ja johtajat, mikäli lomautukset, yt menettelyt ja irtisanomiset muuttuvat pysyväksi olotilaksi ja työskentelyolosuhteita ei sisäilmaongelman osalta saada korjattua.