SOPIMUS OAJ:N JA SUOMEN REHTORIT RY:N VÄLISESTÄ YHTEISTYÖSTÄ
1) OAJ:ssa toimii opetustoimen johdon neuvottelukunta (OJN), jonka puheenjohtajana toimii Suomen Rehtorit ry:n (myöhemmin SURE) puheenjohtaja ja sen jäseninä ovat erikseen sovittava määrä Suomen Rehtorit ry:n edustajia sekä muita OAJ:n nimeämiä esimies- ja johtamistyön edustajia. Sihteerinä toimii OAJ:n toimihenkilö. Neuvottelukunta kokoontuu tarvittaessa puheenjohtajansa kutsusta OAJ:n toimikuntaohjesäännön mukaisesti. Neuvottelukunnan kuluista vastaa OAJ talousarvion puitteissa. Neuvottelukunta valmistelee koulutusta, seminaareja ja asiantuntijatapaamisia sekä valmistelee koulutuspoliittisia aloitteita ja lausuntoja. Neuvottelukunta valmistelee OAJ:n hallituksessa päätettävät rehtoreita ja heidän edunvalvontaansa koskevat asiat.
2) Neuvottelukunnan sihteerinä toimivan toimihenkilön puoleen voivat rehtorit kääntyä heitä koskevissa edunvalvontaan liittyvissä asioissa saadakseen tarvitsemiaan asiantuntijapalveluita. Sihteeri osallistuu mahdollisuuksien mukaan asiantuntijana myös SURE:n omien hallintoelinten kokouksiin. Tämän lisäksi OAJ sitoutuu siihen, että se tarjoaa esimiesjäsenilleen esimiesten palvelutiimin palvelut.
3) SURE ja OAJ sitoutuvat yhdessä kehittämään vahvasti rehtoreiden edunvalvonnallista asemaa sekä puolustamaan koulutuksen ja johtamisen voimavaroja huomioiden koko opetusalan edunvalvonnan.
4) Järjestöt pyrkivät selkiyttämään osaltaan oppilaitosjohdon työnkuvaa, kiinnittävät huomiota esimiesten työmäärän rajaamiseen sekä edistävät oppilaitosten työhyvinvointityötä.
5) OAJ ja SURE lisäävät yhteistyötään siten, että kaikki yleissivistävien koulujen rehtorit kuuluisivat sekä Opetusalan Ammattijärjestöön että Suomen Rehtorit ry:hyn. OAJ tukee SURE:n jäsenhankintaa ja erikseen sovittavalla tavalla oppilaitosjohdon verkostoitumista. SURE:n edustajalla, jotka ovat OAJ:n jäseniä, on mahdollisuus osallistua OAJ:n järjestämiin koulutuksiin.
6) OAJ vastaa yhteistyössä SURE:n kanssa opetusalan johtamisen asiakokonaisuuksien esillä olemisesta sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Järjestöt lisäävät koulutusyhteistyötä sekä ammatillisen osaamisen ja johtamistaidon vahvistamiseen liittyvää yhteistyötä. OAJ varautuu kv-määrärahamomentin puitteissa riittävään määrärahaan myös rehtoreiden kv-toiminnan osalta.
7) OAJ:n ja SURE:n kesken järjestetään säännöllisesi tapaamisia OAJ:n johtotehtävissä toimivien, OAJ:n muiden toimihenkilöiden ja SURE:n puheenjohtajiston kanssa.
8) Tutkitaan ja pyritään lisäämään viestinnän yhteistoiminta- ja kehittämismahdollisuuksia niin Opettaja- ja Reksi-lehden, verkkosivujen kuin sosiaalisen median alueilla.
9) Tämän yhteistyösopimus on voimassa toistaiseksi ja sen toimivuutta tarkastellaan tarpeen vaatiessa OAJ:n ja SURE:n kesken.
Ammatillinen edunvalvonta
muodostuu koulutuksen ja ammatin kehittämisestä sekä yhteiskunnallista vaikuttamisesta.
Suomen Rehtorit ry hoitaa jäsentensä ammatillista edunvalvontaa tekemällä esityksiä, aloitteita ja kannanottoja sekä antaa lausuntoja. Järjestö pitää yhteyttä jäsenkuntaa koskevia päätöksiä tekeviin viranomaisiin. Järjestö toimii yhdistävänä tekijänä työelämän ja koulutuksen ja tutkimuksen välillä.
SURE-FIREn alueyhdistyksen toimivat alueellisina vaikuttajina.
Rehtoreiden koulutuksen kehittämiseen vaikutamme tekemällä yhteistyötä viranomaisten ja yliopistojen kanssa.
Ammatillinen edunvalvonta vaikuttaa työhön joka päivä.
Edunvalvonta on yhteinen asia!
Edunvalvonta voi toimia tehokkaasti vain silloin, kun me saamme tiedon epäkohdista tai asioista, jotka edellyttävät toimenpiteitä. Älä epäröi ottaa yhteyttä.
Suomen Rehtorit ry on sinua varten. Mitä nopeammin asia tulee tietoomme, sitä pikaisemmin se ratkeaa.
Toimi heti ja ota meihin yhteyttä!
P. 010 320 0070 tai toimisto@surefire.onedu.fi
Suomen Rehtorit ry ja koulutuspolitiikka
Yhdistyksen tavoitteena on, että SURE-FIREn koulujohdollisen asiantuntemuksen on oltava mukana kaikilla koulutuksesta ja koulutuspolitiikasta päättävillä tasoilla. Yhdistyksen ajankohtaiset koulutuspoliittiset tavoitteet ilmaistaan vuosittaisessa toimintasuunnitelmassa. Koulutuspolitiikassa keskeisinä tavoitteina on edistää
– koulutuksellisen tasa-arvon toteutumista
– koulutuksen arvioinniin kehittymistä ja toteuttamista
– opetussuunnitelmatyön organisointiin ja tavoitteisiin vaikuttamista
-
Muistio Perusopetusasetuksen muuttaminen 14 § ja 18 §
-
Valtioneuvoston asetus perusopetusasetuksen 14 § ja 18 §:n muuttamisesta
-
Erityinen ammatillinen eläkeikä ja neuvottelutilanne
-
Rehtorien ja johtajien TVA
-
Rehtorin toimenkuva kaaviona
-
Rehtorin toimenkuva
-
Työaikasuunnitteluohjeistus
-
Työaikasuunnitelma-mallitaulukko
-
Kysely kahden tai useamman toimipisteen rehtoreille